A- og B-hold en god idé i folkeskolen

Eleverne bliver dygtigere, hvis de bliver opdelt i forskellige hold afhængig af deres evner. De første erfaringer med "Projekt Dygtige Børn" er gode, viser en evaluering.

Var realen god latin? Noget tyder på det. I hvert fald lyder konklusionen i en rapport nu, at det er en god ide at dele eleverne i A- og B-hold. Både de bogligt stærke og de svage elever har gavn af undervisning på forskellige hold. (Foto: DR Bornholm © DR)

Flere og flere skoler deler eleverne op i forskellige hold i perioder. Eleverne bliver delt i A- og B-hold afhængig af deres boglige formåen. Tanken har mødt stor politisk modstand, men erfaringerne er ofte gode. I dag kommer den første rapport fra "Projekt Dygtige Børn", hvor erfaringerne fra Tjørnelyskolen i Greve opsamles.

Skolen har i to år i perioder delt eleverne helt ned til anden klasse i fagene dansk og matematik.

Begge hold bliver dygtigere

Skoleleder Steen Grønborg-Jensen fortæller, at niveaudelingen har løftet elevernes evner både i klasserne med de dygtige og i klasser med de mindre dygtige.

- Alle har gavn af dét her. De bogligt stærke bliver ikke trukket ned, og de svage oplever, at nogle nye er blandt de dygtigste, mens kammeraterne finder ud af, at der bliver mere rum til dem og deres spørgsmål.

Eleverne kender egne evner og begrænsninger

- Nogle ganske få har brokket sig over ikke at komme på holdene med det højeste niveau, men de fleste accepterer, at det er ligesom i fodbold: Nogle er på førsteholdet, mens andre er på andetholdet, men derfor kan de jo sagtens være gode venner alligevel, siger skoleleder Steen Grønborg-Jensen.

- Og eleverne er jo godt selv klar over, hvem der er dygtige og hvem, der er mindre dygtige, tilføjer han.

Skolen vil derfor blive ved med at dele eleverne op i forskellige hold, påpeger skolelederen fra Greve.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter