OK at sygeplejersker passer akut-telefonen

Læger har ikke eneret på diagnoser, fastslår Sundhedsstyrelsen efter kritik af akuttelefon med sygeplejersker.

Sundhedsstyrelsen blåstempler sygeplejersker (Foto: Jens Thorborg)

Sundhedsstyrelsen sætter nu Forbrugerrådet på plads i sagen om den nye akutlinje 1813 i Region Hovedstaden.

Her sidder specialudannede sygeplejersker klar ved telefonen for at rådgive borgere, der søger sundhedsfaglige råd og vejledning.

Lægeforeningen har været ude efter akutlinjen, som de mener forvirrer patienterne.

Desuden har Forbrugerrådet kritiseret Region Hovedstadens reklamer, som de mener er på kant med loven og henvist til, at det er forbudt for andre end læger at stille diagnoser.

Sygeplejerskerne er gode nok

Men den påstand maner Sundhedsstyrelsen nu i jorden.

- Det er ikke forbeholdt nogen som helst at stille diagnoser, siger Anne Mette Dons, chef for tilsyn og patientsikkerhed i Sundhedsstyrelsen til dsr.dk

- Der står ikke noget i autorisationsloven om, at det kun er læger, som må stille diagnoser. Så det er ikke korrekt.

- Sygeplejersker kan godt vurdere borgere og stille diagnoser. Det gør de også af og til hos den praktiserende læge, fastslår Anne Mette Dons.

Akuttelefon hitter

Akuttelefonen i Region Hovedstaden startede 30. januar og har i gennemsnit 600 opkald i døgnet.

Formanden for landets sygeplejersker er tilfreds med, at Sundhedsstyrelsen nu skærer igennem.

- Sundhedsstyrelsens svar er ikke til at tage fejl af. Og det er godt, at der nu står helt klart, at det ikke er forbeholdt en særlig faggruppe at stille diagnoser, siger Grete Christensen, formand for Dansk Sygeplejeråd.

Hun håber, at medarbejderne på akuttelefonen nu kan få arbejdsro til at tage sig borgerne og dermed være med til at gøre ventetiden på skadestuerne kortere.

Intensionen med akuttelefonen er ikke mindst at hjælpe borgerne med at finde ud af, om de skal tage på skadestuen, til praktiserende læge eller bare holde sig lidt i ro.

Facebook
Twitter