'Om det så er en hel liter mælk, så kan jeg godt finde på at smide den ud'

Mærkningen 'Ofte god efter' på fødevarer skal få danskerne til at smide mindre mad ud.

En liter. To liter.

Ved køleskabene i Kvickly står veteranen Gert Nielsen og rækker ud efter letmælk til indkøbskurven.

Han er en af dem, der godt kan finde på at hælde mælken ud i køkkenvasken, selvom den egentlig ikke er for gammel.

- Det er en uvished. Om det så er en hel liter mælk, så kan jeg godt finde på at smide den ud.

Og Gert Nielsen er ikke alene om at have det svært ved at finde ud af, hvornår mælken er for gammel.

Hver tredje dansker tager fejl af holdbarhedsdatoerne, viser en undersøgelse fra 2017.

Men det skal tre nye ord lave om på.

'Ofte god efter'. Sådan kommer der til at stå på flere fødevarer i de danske dagligvarebutikker fremover.

Ordlyden skal tilføjes på de varer, hvor der allerede står 'bedst før'. På den måde håber initiativtageren Too Good To Go, at forbrugerne vil få mere ro i maven, når de står med en vare, der ifølge datoen er for gammel.

- Vi vil gerne have forbrugerne til at forstå, at man i langt de fleste tilfælde sagtens kan indtage fødevarer efter de har overskredet datoen for 'bedst før', siger Mette Lykke, direktør i Too Good To Go.

Madspildsappen står bag initiativet og har allerede indgået en aftale med fødevarerproducenter som Arla, Løgismose, Carlsberg, Thiese og Toms.

De forventer at rulle de nye mærker ud i løbet af 2019, oplyser Too Good To Go.