Omstridt vognmand afvikler sin forretning

Vognmand Peter Ottesen, der har stået bag en omstridt dyretransport, afvikler sin forretning. Det sker efter et forbud fra Fødevarestyrelsen.

Fødevarestyrelsen forbød mandag med øjeblikkelig virkning vognmand Peter Ottesen, Blommenslyst, at gennemføre transporter af levende dyr. (Foto: DR © DR)

Fødevarestyrelsen forbød i dag med øjeblikkelig virkning vognmand Peter Ottesen, Blommenslyst, at gennemføre transporter af levende dyr.

Vognmanden, der stod bag en omstridt dyretransport beskrevet i TV-AVISEN søndag, meddeler, at han afvikler sin forretning.

- De forfærdelige oplevelser med transporten af dyr til "Kampofarm" i Rusland var dråben, som fik bægeret til at flyde over. Jeg kan ikke drive en virksomhed, hvor så mange ting er gået galt, lød det fra Peter Ottesen i en pressemeddelelse.

Forbud gælder tre ugerFå minutter senere meddelte Fødevarestyrelsen, at den med øjeblikkelig virkning har forbudt Peter Ottesen at arrangere længere dyretransporter.

Forbuddet var foreløbig sat til at gælde tre uger og omfattede al form for transport med levende dyr af en varighed over otte timer.

Forbuddet gælder dermed alle lange transporter med udgangspunkt i Danmark, uanset om det foregår på grundlag af autorisation udstedt i andre EU-lande.

Baggrunden for forbuddet er "stærkt foruroligende informationer fra Letland om de dyreværnsmæssige forhold i en af Peter Ottesens transporter".

Effektiv administrativ bom

Forbrugerminister Carina Christensen er tilfreds med, at "Fødevarestyrelsen handler prompte og resolut".

- Jeg lovede, at myndighederne ville bruge alle regler, forordninger og love til at få bremset de helt uacceptable forhold, som vi har været vidne til på tv gennem de seneste uger. Hvornår er nok, nok? har spørgsmålet lydt. Ja, det er det så nu for vognmand Ottesen. Der er sat en effektiv administrativ bom ned for hans fortsatte kørsel med grise fra Danmark. Det er jeg glad for,ásiger familie- og forbrugerminister Carina Christensen.

Fejl i den russiske papirgang

Selv siger Ottesen, at ansvaret er hans.

- Det er mit ansvar og selvom der beviseligt er sket fejl hos forskellige myndigheder, og jeg havde en chauffør, som ikke levede op til sit ansvar, så er det umuligt at leve med, skriver Ottesen.

Han forklarer desuden, at den omstridte transport til Rusland blev afvist på grund af en fejl i den russiske papirgang, der var med til at forsinke transporten i flere dage. Afvisningen gjorde det i følge Ottesen "vanskeligt at fastholde dyrenes velfærd". Han beklager forløbet:

- Vi forsøgte at gøre alt, hvad vi kunne for at varetage dyrenes velfærd under de vanskelige forhold, siger han, hvis firma har kørt med levende dyr i 30 år.

Facebook
Twitter