Op at stå: Kun hver femte lærer får elevernes puls op

Hvis elever bevæger sig, samtidig med de bliver undervist, så lærer de bedre, viser forskningen. Det er hver femte lærer, som formår at få pulsen op i undervisningen dagligt.

Når folkeskoleelever løber om kap efter bogstaver eller hopper tabeller, så går det meget bedre med at lære at regne og skrive, viser en undersøgelse fra forskningsinstituttet KORA.

Det oplever de også på Højelse Skole ved Køge, hvor lærerne har været på kursus i, hvordan de skal inddrage bevægelse i timerne.

- Fordelen er, at børnene er meget mere motiveret. De synes, det er sjovt, og de opdager ikke, at de lærer, siger dansklærer på skolen Dorte Madsen.

Hver femte lærer får pulsen op i timerne

Rapporten viser samtidig, at hver femte lærer bruger bevægelse i undervisningen hver dag. Hos Kommunernes Landsforening er de ærgerlig over, at det ikke er flere.

- Det er klart, at jeg, som formand i KL’s Børne- og Kulturudvalg, selvfølgelig gerne vil have alle med, siger formand, Anna Mee Allerslev.

Hvis flere skal bruge bevægelse i undervisningen, så skal lærerne vide mere om, hvordan de skal gøre det, mener lektor ved Institut for Idræt- og Biomekanik ved Syddansk Universitet, Karsten Froberg.

- Det kræver efteruddannelse, og det kræver, at man på skolerne samler sig måske i grupper, og de, som arbejder med det her til dagligt eller har naturligt ved de, at de fortæller de andre, hvordan gør jeg, siger han.

Mere bevægelse kræver mere forberedelse

Det kan ifølge Danmarks Lærerforening være svært at finde tid til at forberede bevægelse i timerne.

- Eleverne skal have meget mere undervisning, end de skulle før, og derfor er der mindre tid simpelthen, til at lærerne kan have de her samtaler med hinanden, som er så vigtige, siger næstformand Dorte Lange.

Bevægelse i skolen er et af kravene i den tre år gamle skolereform, og Kommunernes Landsforening peger på, at så stor en reform tager tid.

- Nu skal vi bare blive ved med at have fokus på at samarbejde, videndele og også hele tiden se på, hvordan vi helt konkret, lokalt kan gøre det bedre, siger formand Anna Mee Allerslev.

Facebook
Twitter