Opråb fra Øresundsbroen: Giv os permanent fartkontrol inden første dødsulykke

Både politi og Øresundsbroen bekræfter, at mange bilister kører alt for stærkt på broen og i tunnelen.

På videoen ovenover, der er fra januar 2016, ser man en bil i høj fart ramme en forankørende bil i Øresundstunnelen.

Heldigvis skete der ingen alvorlig personskade. Men den type ulykke er en af de største bekymringer hos Øresundsbroens sikkerhedschef, Ulla Eilersen.

- Konsekvenserne ved en ulykke i tunnelen kan være meget større end på åben vej. Bilen kan blive kastet rundt langs væggene og ramme andre bilister. Vi risikerer både mange døde og brand i tunnelen, fortæller hun.

Derfor har hun også en bøn til transportminister Benny Engelbrecht (S).

- Det er min store bøn og appel at få en form for automatisk fartkontrol inden den første dødsulykke på Øresundsbroen som følge af for hurtig kørsel i tunnelen, siger hun.

Gode erfaringer fra udlandet

I snart 15 år har Øresundsbroen ifølge Ulle Eilersen ønsket sig en eller anden form for automatisk fartkontrol på strækningen. I dag er det politiet, der med jævne mellemrum afholder fartkontrol på strækningen.

Og de seneste år har det ønske især kredset om strækningskontrol, hvor et system automatisk måler bilens gennemsnitshastighed på en given strækning.

- Vi ved, at der findes gode erfaringer med den slags systemer i udlandet, siger Ulla Eilersen.

Også hos Rådet for Sikker Trafik er administrerende direktør, Mogens Kjærgaard Møller tilhænger af strækningskontrol.

- For så vil en alt for høj gennemsnitshastighed automatisk udløse et klip i kørekortet til føreren af bilen, siger han.

Gennemsnit på 161 km/t

Ulla Eilersen er gennemgående bekymret over, at så mange bilister vælger at køre over broen og gennem tunnelen med for høj hastighed.

Og her siger statistikken fra Københavns Politi næsten det hele.

Gennemsnittet af den højeste hastighed, der er målt, ved hver af de seneste 50 fartkontroller på Øresundsbroen, er 161 kilometer i timen. Og det er på en strækning, hvor den maksimale, tilladte hastighed er 110 kilometer i timen.

- Vores erfaring er, at der sporadisk bliver kørt meget, meget stærkt. Og det er meget høje hastigheder, vi snakker om. I sommer tog vi eksempelvis en bilist med 220 kilometer i timen, fortæller Steen Søder, der er politiinspektør og chef for Center for Færdsel og Trafik hos Københavns Politi.

Filmer kørsel med 200 km/t

Dermed var gårsdagens video af en bilist, der filmer, mens vedkommende brager gennem Øresundstunnelen med 200 kilometer i timen, langt fra en enlig svale.

Se videoen herunder.

Netop en alvorlig hastighedsulykke i tunnelen er også noget, som Steen Søder fra Københavns Politi frygter.

- Bilisten vil jo tage mange flere med sig i sådan en ulykke, Og hvis der udbryder brand, kan man slet ikke overskue de følger, det vil have.

Minister vil se på løsninger

Det har i dag ikke været muligt at få en kommentar fra transportminister, Benny Engelbrecht (S).

Men i går sagde han i TV Avisen, at han er meget opsat på at få sat en stopper for den slags kørsel og især de høje hastigheder på Øresundsbroen og i tunnelen.

- Og jeg har i dag (i går, red.) bedt mit ministerium se på løsningsmuligheder. Der er forskellige ting på paletten. Jeg vil gerne have et bud så hurtigt som muligt på, hvordan vi kan stoppe det her vanvid, lød det fra ministeren.