Hver tiende cyklist, der døde i trafikken i de sidste tre år, kørte på en el-cykel.
Det viser en undersøgelse fra Vejdirektoratet.
Fælles for dem alle er, at de er over 63, og det vækker bekymring hos en række organisationer, blandt andet Ældre Sagen.
- Det er tankevækkende og tragisk. Det kan tyde på, at der er brug for noget oplysning om, hvordan man færdes bedst på sådan en el-cykel, siger Jens Højgaard, souschef i Ældre Sagen.
Cyklerne er populære
I Ældre Sagen har man noteret sig, at el-cyklerne er blevet populære blandt de ældre i de eneste par år.
Derfor foreslår Jens Højgaard, at man begynder at udbyde kurser, hvor de kan lære at bruge cyklen.
- Det er udmærket for mange ældre, at de kan komme langt omkring med en el-cykel, men det lyder som om, at der er brug for oplysning eller undervisning af en art, siger han.
De ældre har ikke cyklet i lang tid
Han bakkes op af Frits Bredal, kommunikationschef i Cykelforbundet.
Han bider mærke i, at el-cyklerne kører hurtigere, end de ældre måske er vant til. Og det måske er første gang i mange år, at de ældre overhovedet sidder på en cykel.
- Måske ville det være en god ide, at ældre mennesker får en introduktion eller grundkursus, hvis de ikke har cykler i lang tid, siger han.
Rådet vil undersøge cyklen nærmere
Hos Rådet for sikker trafik er man også forbavset over, at de ældre er så overrepræsenteret i statistikkerne.
Derfor vil man nu tage kontakt til Vejdirektoratet, som står bag undersøgelsen, og undersøge cyklerne yderligere, før man kommer med en endelig udmelding.
- Der er god grund til at have fokus på el-cyklerne. Og så må vi finde ud af, hvad indholdet og omfanget af et kursus skal være, eller om vi i givet fald skal sige, at man skal vælge en frisk gåtur, hvis man ikke er særlig robust, siger Jesper Sølund, dokumentationschef i Rådet for sikker trafik.