Otte ud af ti elever: Vores skoledag er for lang

Mange folkeskoleelever mener, at skoledagen er lang og kedelig, og der foregår ikke så mange anderledes aktiviteter.

Næsten alle elever i undersøgelsen mener, at særlige aktiviteter, som undervisning i naturen eller besøg af for eksempel en politibetjent, sker for sjældent (arkivfoto). (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Elevernes dom over den godt to år gamle folkeskolereformen er hård, skriver Politiken.

Hele 82 procent af eleverne oplever, at skoledagen er "lidt for lang" eller "alt for lang", og det er næsten en fordobling i forhold til 2014.

Tallet stammer fra en endnu ikke offentliggjort rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI), som Politiken er i besiddelse af. Godt 21.000 elever fra 4., 6., 8. og 9. klassetrin fra 137 skoler har deltaget i undersøgelsen i foråret.

Rapporten er en del af en omfattende evaluering af folkeskolereformen, som Børne- og Undervisningsministeriet har bestilt.

I rapporten peger 94 procent af eleverne også på, at det står sløjt til med "eksterne aktiviteter" som undervisning i naturen eller i den lokale sportsklub samt besøg udefra af for eksempel en politibetjent.

Til gengæld svarer syv ud af ti elever, at de trives godt med at gå i skole. Det tal er dog faldet med tre procentpoint.

Claus Hjortdal, der er formand for Skolelederforeningen, ser ingen grund til at slå alarm, fordi eleverne trives med at gå i folkeskole.

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby er derimod bekymret, og hun lover både initiativer, når det gælder penge og lovgivning.

/ritzau/

Facebook
Twitter