Overgreb og selvmord: Desperate børn og unge ringer til Børnetelefonen om natten

I gennemsnit har Børnetelefonen syv samtaler hver nat i deres nye udvidede åbningstid mellem klokken 02 og 07.

En 12-årig dreng, der er blevet voldtaget af sin far. En 17-årig, der sidder med en kniv og i detaljer beskriver, hvordan han planlægger at tage sit liv. En 11-årig pige, der midt om natten er flygtet hjemmefra, fordi hun er bange for sin far, der tager stoffer.

I et halvt år har Børnetelefonen været åben alle døgnets timer. I alt har rådgiverne haft 1.290 samtaler i den nye udvidede åbningstid mellem klokken 02 og 07, det viser deres egen opgørelse.

Det svarer til syv samtaler i gennemsnit hver nat. Samtalerne kan både ske via tekstbeskeder eller telefonopkald.

Og det er alvorlige ting, børnene og de unge henvender sig med.

Faktisk er der i gennemsnit én samtale hver nat i tidsrummet 02 til 07, der handler om selvmordstanker eller deciderede selvmordsforsøg.

- Vi kan se, at andelen af de meget alvorlige samtaler – som selvmordstanker og overgreb – er dobbelt så høj om natten, siger Rasmus Kjeldahl, der er direktør i Børns Vilkår, som driver Børnetelefonen.

Han fortæller, at det ikke er usædvanligt, at rådgiverne må hjælpe børn og unge med at få fat i politiet, en ambulance eller andre myndigheder. Simpelthen fordi de er i akut fare.

- Vi har set flere eksempler på, at Børnetelefonen har været en livsvigtig linje om natten, siger han.

Også Anne Marie Villumsen, der er chefanalytiker ved VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, mener, at tallene fra de første seks måneder med døgnåbent viser, at der er brug for et sted, hvor børn kan få hjælp om natten.

- Det her vidner jo om, at der er en del børn og unge, som står helt alene og faktisk ikke oplever, at de har nogen at række ud til, siger hun.

Her kan du se eksempler på nogle af de henvendelser, Børnetelefonen har fået om natten.

Desperation i stemmerne

Én af dem, der svarer på opkald og chatbeskeder om natten, er Hassan Sabri.

Han kan ikke undgå at blive berørt, når han tænker på nogle af de samtaler, han har haft det seneste halve år, imens de fleste af os sov.

- Der er en angst. En desperation, man kan høre i nogle af de her børn og unges stemmer, som rammer mig og de andre rådgivere dybt, siger han.

Hans primære opgave er at lytte. At udvise den omsorg og kærlighed, som de her børn og unge af en eller anden grund ikke finder hos deres forældre eller andre voksne i deres liv, forklarer han.

- Det handler om at få dem til føle sig set, hørt og forstået, siger han.

Når børn og unge kontakter Børnetelefonen, er de anonyme. Hassan Sabri og hans kolleger kan altså kun sende politi og ambulance af sted til dem, hvis de har givet lov til det.

Her kan du se flere eksempler på nogle af de henvendelser, Børnetelefonen har fået om natten.

Tøver med at tilkalde politi

Ifølge Rasmus Kjeldahl tøver nogle børn og unge med at ringe til de mere officielle myndigheder, når de står i en krisesituation og måske har skadet sig selv eller været udsat for et overgreb.

Måske fordi de før har oplevet ikke at følt sig forstået, eller fordi de er i tvivl om, hvad der sker, hvis de ringer efter politiet eller en ambulance.

- Der er nogle børn og unge, som har behov for først at vende med en voksen, hvad den rigtige strategi er, og hvad deres muligheder egentlig er for at få hjælp, siger han.

Planen er, at Børnetelefonen fortsætter med at have døgnåbent, og det glæder Anne Marie Villumsen.

Hun understreger, at det er afgørende, at børn og unge ikke bliver mødt af en telefonsvarer, når de har taget sig mod til at række ud efter hjælp.

- Vi ved fra nogle af de mere alvorlige sager med omsorgssvigt, hvor børn og unge har forsøgt at række ud for eksempel i forhold til vold og overgreb, at hvis ikke de bliver hørt og mødt, så trækker de sig, og så er det faktisk ikke sikkert, de bringer det op igen, før de bliver voksne, siger hun.

HAR DU BRUG FOR HJÆLP?

  • Hvis du er i krise eller har tanker om selvmord, så sig det til nogen, der ikke selv er selvmordstruet. Det hjælper at få sat ord på de svære tanker og følelser, du har, og du kan gøre det anonymt.

  • Du kan kontakte Livsliniens telefonrådgivning på 70 201 201 alle dage fra klokken 11-04, ligesom du har mulighed for at chatte med Livslinjen.