Pas hvad du klikker i Facebook

Undgå annnoncer, gimmicks og spil, og slet alt du ikke vil se på Google i morgen. Sådan lyder nogle af rådene om Facebook fra Forbrugerrådet.

Forbrugerrådet kritiserer Facebook for at tjene på de mange spil og gimmicks, samtidig med, at de ikke vil tage ansvar for noget. (© Scanpix)

Mange brugere af Facebook har klaget til Forbrugerrådet over forskellige spil, hilsner, gimmicks og annoncer på det sociale netværk.

Derfor offentliggør Forbrugerrådet nu 15 gode råd til, hvordan man beskytter sig selv og sine venner bedst muligt. Et af rådene er at lade være med at klikke på de mange gimmicks.

Seksuelle spørgsmål

I øjeblikket florerer en gimmick, hvor man skal give meget personlige oplysninger om hinanden. Der er også tale om seksuelle spørgsmål, og det har mange følt sig krænket over.

- De bruges til at indsamle oplysninger om brugeren og brugerens netværk, siger jurist Anette Højrup fra Forbrugerrådet til DR Nyheder.

Forbrugerrådet er bekymret over forbrugernes retsstilling på Facebook. For Facebook tjener på at sende oplysninger videre til deres mange samarbejdspartnere, samtidig med, at de fralægger sig ansvaret.

Kan havne mange steder

- Det er svært at vide, hvor oplysningerne havner, de kan havne hvor som helst. Og det kan blive rigtig problematisk for forbrugerne, hvis de sendes videre til for eksempel en arbejdsgiver eller et forsikringsselskab, siger Anette Høyrup.

- Vores råd er, at man ikke på Facebook skriver noget eller lægger billeder ud, som ikke kan tåle at ligge på Google dagen efter, siger hun.

De må gøre noget

Forbrugerrådet anbefaler også Facebookbrugere at henvende sig til Datatilsynet, hvis de ikke er tilfredse med svaret fra Facebook.

- Tilsynet venter på en udmelding fra EU-Kommissionen, men det kan de ikke blive ved med, siger hun. Jeg håber de gør noget snart.

Facebook
Twitter