Patientinddragelse virker i Gentofte: Markant færre får knæoperationer

Mens dårlig dialog fører til fejl, så har Gentofte Hospital modsat nedbragt antallet af knæoperationer med 36 procent ved hjælp af en video.

Overlæge Claus Munk Jensen kontrollerer knæet på 69-årige Kirsten Biedermann. Bagefter skriver de journalen - i fællesskab. (© DR Nyheder)

Det kan betale sig at bruge lidt ekstra tid på at informere patienterne og tage dem med på råd omkring deres eget behandlingsforløb, viser de hidtidige erfaringer fra et projekt på Gentofte Hospital nord for København.

Her er de begyndt at fokusere på at øge patientinddragelsen samt vise videoer, hvor tidligere patienter fortæller om deres behandlingsforløb. Formålet er ganske simpelt at minimere fejl samt nedbringe antallet af operationer.

I første omgang er det patienter, der potentielt kan stå over for at få opereret deres knæ på grund af slidgigt, der får vist en video på hospitalet.

36 procent færre vælger operation

Her fortæller to tidligere patienter om deres behandlingsforløb. En fik en knæoperation - den anden brugte motion og vægttab til at mindske smerterne.

Resultatet er markant: Efter at have set videoen er der 36 procent færre patienter, der vælger at lade deres knæ operere.

- Vi kan se, at vi har mere tilfredse patienter, siger Claus Munk Jensen, overlæge på ortopædkirurgisk afdeling på Gentofte Hospital.

Højtlæsning fra journalen

Det er dog ikke det eneste område, hvor Claus Munk Jensen har haft held til at inddrage patienterne. Efter konsultationen dikterer han højt for patienten, hvad der skal skrives i journalen.

Selv om nogle af ordene er lægefaglige, på latin og dermed formentlig svære for helt almindelige mennesker at forstå, så er det hans erfaring, at det mindsker antallet af fejl, når han skriver journalen sammen med patienterne.

- Jeg gør det for at rette de fejl, der kan være.

- Nogle gange får jeg skrevet venstre knæ, hvor patienten så sidder og siger, at det er højre knæ. Og nogle gange får jeg skrevet, at det har gjort ondt i fire år, hvor det var ti år, fortæller Claus Munk Jensen.

Patient: Jeg forstår det meste

En af de patienter, der har været glade for at få læst højt, hvad der skal stå i journalen, er 69-årige Kirsten Biedermann. Hun døjer med knæproblemer på grund af en let slidgigt, og fordi hun har fået et vrid i knæet.

- Jeg tror, jeg forstod tre fjerdedele af det (Claus Munk Jensen læste op af, red.). Det kan godt være, der var nogle enkelte udtryk, jeg ikke forstod. Men han har forklaret mig alting så godt, siger Kirsten Biedermann.

Ekspert: Inddragelse er vigtig

Inddragelsen af patienterne er da også vigtig, siger projektleder Line Hjøllund Pedersen fra Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet, hvor de følger med i de over 300 forskellige projekter i sundhedsvæsenet, der allerede gør brug af patientinddragelse.

For patienterne har ofte en viden, som det professionelle sundhedspersonale ikke har, forklarer hun.

- Der ser man nogle gange, at patienterne bliver vejledt til noget, som egentlig ikke passer til patientens livssituation, så derfor er det meget vigtigt (med patientinddragelse, red.).

En undersøgelse viste i sidste uge, at hver fjerde adspurgte patient og pårørende har spørgsmål og bekymringer, som de ikke får talt med personalet om.

Facebook
Twitter