Pendlere og ordførere chokerede efter ny løs lastbiltrailer på Storebælt: 'Der er sket det, der ikke må ske'

Kun to år efter voldsom dødsulykke på Storebælt sker lignende fejl på et godstog.

Al transport med trailere på lommevogne over Storebælt er foreløbigt blevet stoppet. (Foto: Presse-fotos.dk © Scanpix)

Selvom det er to år siden, at en løs lastbiltrailer rev sig af et godstog og slog otte mennesker i et lyntog fra DSB ihjel, så er ulykken på Storebæltsbroen den 2. januar 2019 på ingen måder glemt.

I hvert fald ikke for pendler Lone Elmelund, der dagligt tager turen over Storebælt.

- Det skræmmer mig da helt vildt, at man ikke er blevet klogere - at man ikke holder bedre øje med sådan nogle ting, siger hun.

Onsdag fik politiet et tip fra en borger, der havde set vogne stå og vippe på toget.

Godstoget blev stoppet i Nyborg, og Havarikommissionen bekræfter, at der var en tom trailer, som ikke var placeret korrekt.

Derfor er al trafik med den type vogne nu indstillet igen, og Havarikommissionen undersøger sagen.

Ifølge transportminister Benny Engelbrecht (S) er det meget alvorligt.

- Det løb mig koldt ned ad ryggen, da jeg hørte om den hændelse, der kan minde lidt i om det, der for to år siden udløste en meget voldsom ulykke, siger han.

Pendler: Chokeret over, at det sker i Danmark

Pendler Lone Elmelund har siden ulykken i 2019 haft for vane at sætte sig længst væk fra de dele af toget, der blev ramt i 2019. Hun forstår ikke, hvorfor fejlen kunne ske igen.

- Der er jo tydeligvis en fejl, og det er man nødt til at finde ud af, hvordan ikke sker igen. Og det troede jeg faktisk, man havde gjort.

Også Malthe Henriksen, der også ofte krydser Storebælt, er rystet over dagens hændelser, der bringer minder om de tragiske begivenheder fra 2019.

Otte personer blev dræbt, og 16 kom til skade i togulykken i 2019, hvor et passagertog blev ramt af dele fra et godstog på Storebæltsbroen. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

- Det, jeg er allermest chokeret over, er, at det sker i Danmark. Vi er sådan et velfungerende land, at når de her tragiske hændelser sker, så kommer det som et chok for mig hver gang, siger han.

Frej Jensen, der er pendlertalsmand i Nyborg Pendlerklub, undrer sig også.

- Jeg finder det bekymrende, at det her kan ske, med de erfaringer vi gjorde os med ulykken for to år siden.

V: Så må vi kigge på alternativer

Også to transportordførere undrer sig gevaldigt over, at en løs vogn igen befandt sig på Storebæltsbroen.

- Der er sket det, der ikke må ske, lyder det fra Enhedslistens Rasmus Vestergaard Madsen.

Det eneste foto af Rasmus Vestergaard Madsen er dette fra 2018 med strikketøj. Han er tilbage i Folketinget, da Henning Hyllested fra Enhedslisten har fået konstateret kræft og er sygemeldt. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Her bakker man helt og holdent op om, at transportminister Benny Engelbrecht (S) har sat en stopper for al transport med trailere på de såkaldte lommevogne over Storebælt.

- I Enhedslisten ser vi selvfølgelig gerne, at så meget godstransport som muligt kommer over på tog, men sikkerheden må vægte højest.

Venstres Kristian Pihl Lorentzen bakker ligeledes op. Hvis trygheden ikke kan sikres, så må der findes alternativer, mener han.

- Hvis det ikke kan gøres sikkert, så må vi finde andre transportsystemer, siger han og fortsætter:

- Vi skal prise os lykkelige for, at der var en vågen borger, der opdagede, at vognen vippede på vej over lavbroen.

Begge venter nu på, at en undersøgelse fra Havarikommissionen fastslår, hvad der helt præcist er sket. Herefter kan man placere et ansvar.

Venstres Kristian Pihl Lorentzen til ministrenes spørgetid i Folketingssalen i maj sidste år. (Foto: Niels Christian Vilmann © Scanpix)

Godsvognsfirma går igen fra ulykke

Godsvognsfirmaet DB Cargo er det samme, som var involveret i ulykken for to år siden, hvor en trailer altså rev sig løs og ramte et modkørende tog.

De har ikke ønsket at stille op til interview, men siger i en skriftlig kommentar til DR:

- Der har ikke været direkte fare for mennesker og materiale i denne situation. Selvom den tilsyneladende ikke har forrykket sig uden for det, der er togets profil i højde og bredde, er det klart, at vi ser på dette med den størst mulige alvor.

Vognen fra DB Cargo var desuden af den samme type som ved ulykken i 2019 dog i en nyere model.

FacebookTwitter