Pendlere om dyrere offentlig transport: 'Vi er fanget - der er ingen konkurrence'

Fra i morgen stiger priserne - især pendlerne må punge ekstra ud

Pendlerne er de passagerer, som ved denne prisstigning på bus, tog og metro kommer til at betale mest.

Det er ikke en glædelig nyhed for de pendlere, som DR Nyheder har talt med, at priserne på offentlig transport endnu engang stiger.

Fra i morgen stiger priserne i gennemsnit 2,1 procent for de sjællandske rejsende, men denne gang er det især pendlerne, der skal betale langt mere for deres månedlige pendlerkort.

Hvis du eksempelvis rejser mellem 7 og 14 zoner med pendlerkort - både rejsekort og mobil - stiger prisen med mellem 30 og 110 kroner om måneden.

Du kan selv tjekke, hvor meget din billet stiger på dinoffentligetransport.dk.

2018-priser her. 2019-priser her.

Også i Jylland må pendlerne punge ekstra ud. I Region Midtjylland stiger prisen cirka to procent for et pendlerkort på 7 til 14 zoner.

Simon Gabriel, konsulent (© DR Nyheder)

Simon Gabriel, pendler mellem Roskilde og København

Antal zoner: 8

Prisstigning: 70 kr om måneden

- Man får en flad fornemmelse over de konstante prisstigninger. Der kommer altid en stigning, og man ved aldrig hvor meget. Så kæmper man mellem, om man skal tage toget eller bilen og risikere at sidde fast i trafikken.

- Trafikken er heller ikke sjov, hvis der sker et uheld på motorvejen, risikerer man at blive halvanden time forsinket, så man er i klemme.

- Jeg er konsulent, hvor vi hele tiden kigger på forbedringer, og du kan ikke bare blive ved med at hæve priserne hele tiden. DSB har monopol, så de kan gøre, hvad de har lyst til. Men i den virkelige verden holder den ikke. Men som pendler er jeg bundet på hænder og fødder. Jeg er nødt til at fortsætte.

Steen Frandsen, psykolog (© DR Nyheder)

Steen Frandsen, pendler mellem Roskilde og Lyngby

Antal zoner: 7

Prisstigning: 30 kroner om måneden

- Jeg synes ikke, det er rimeligt. Offentlig transport skal være et relevant alternativ til biltrafik. Der er alt for mange biler.

- Jeg bliver jo nødt til at fortsætte med at tage toget, der er ikke noget at gøre. Men jeg synes ikke, det er pendlerne, der skal trække læsset. Det bør betales bredt, og pendlerne gør en god indsats for miljøet.

Kirsten Bloch, civilingeniør i kemi (© DR Nyheder)

Kirsten Bloch, pendler mellem Kagerup og Holte

Antal zoner: 5

Prisstigning: 0 kroner om måneden

- Jeg synes, at det er dyrt nok i forvejen. Jeg kan faktisk køre bil til næsten samme pris, men jeg vælger at tage toget for at få lidt motion på cyklen. Det er min primære årsag til, at jeg vælger at tage toget. Køerne på motorvejen er for irriterende.

Emil Villadsen, It-konsulent (© (C) DR Nyheder)

Emil Villadsen, pendler fra Nørreport

Antal zoner: Over 14

Prisstigning: 40 kroner om måneden

- Det er lidt utroligt, at priserne stiger, når togene er så forsinkede, og servicen er så dårlig. Det er åndssvagt at skulle betale mere, men jeg overvejer ikke at tage bilen i stedet for. Vejene er for kaotiske. Der er for meget kø, og det vil tage for lang tid.

- Selvfølgelig skal det følge de udgifter, de har, men det er stadig vildt med prisstigningerne. Så må staten træde til og hjælpe lidt.

Sådan stiger priserne

  • For en tog-, bus-, eller metrotur med det almindelige rejsekort stiger prisen med:

  • 1 krone, hvis du rejser to, syv til otte eller 10 til 28 zoner.

  • 50 øre, hvis du rejser tre zoner.

  • 1,50 krone, hvis du rejse 9 zoner.

  • To kroner, hvis du rejser 29 til 30 zoner.

  • En enkeltbillet til enten 16, 18 eller flere end 19 zoner stiger med to kroner.

  • Hvis du rejser mellem syv og 14 zoner med pendlerkort - både rejsekort og mobil - stiger prisen med mellem 30 og 110 kroner for 30 dage.

  • 13 procent af pendlerkortkunder hos DOT - det svarer til cirka 18.000 kunder - vil opleve, at prisen på deres pendlerkort stiger med mere end fem procent. De øvrige kunder får enten ingen eller mindre prisstigninger.

  • Til turister forenkles billetterne, som kommer til at gå under navnet City Pass. Det kan bruges mellem en og fem dage. Prisen for denne type billet for en dag i zone et til 99 stiger med 10 kroner.

  • Kilde: Din Offentlige Trafik (DOT)

Facebook
Twitter