Planerne om Formel 1 i København tager fart og møder modstand

Formel 1 i København er kommet et skridt nærmere, efter at politikere og arrangører har holdt møde.

Dette syn kan blive en realitet i Københavns gader i 2020. (Foto: Foto: Toru Hanai © Scanpix)

Hvad kræver det at få et Formel 1 i Københavns gader? Skal byen lukkes ned i flere uger? Skal asfalten støbes om og lygtepæle og midterrabatter fjernes?

I torsdags blev der forventningsafstemt mellem forskellige beslutningstagere og interessenter om muligheden for at få et Formel 1-grandprix i København fra 2020.

Fra konsortiet, der arbejder på at realisere ideen om Formel 1 i København, deltog blandt andre Saxo Bank-stifteren Lars Seier Christensen og tidligere videnskabsminister og Venstre-politiker Helge Sander, der er leder af projektet:

- Det, der kom på bordet, var, at udgangspunktet er, at dette arrangement skal være et offentligt-privat partnerskab. Så vi kommer ikke og beder om et tilskud. Og her kan man jo nævne, at man har brugt flere hundrede millioner kroner på verdensudstillinger og knap 120 millioner på, at Aarhus var europæisk kulturhovedstad. Sådanne store events har en enorm brandringværdi, siger Helge Sander.

Med til mødet var også erhvervsminister Brian Mikkelsen (K), finansminister Kristian Jensen, kulturminister Mette Bock (LA) overborgmester Frank Jensen (S) og regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S).

Der skal nu igangsættes en politisk proces i borgerrepræsentationen, der blandt andet skal afgøre, om den rute, som Formel 1-ledelsen i Liberty Media godkendte i starten af året, kan godkendes af Københavns Kommune.

Borgerrepræsentation har foden på bremsen

DR Nyheder har tidligere beskrevet, at der er modstand fra flere politikere i borgerrepræsentationen, da et motorløb ikke flugter med ideen om København som en grøn by.

Kultur- og fritidsborgmester fra Alternativet, Niko Grünfeld, uddyber:

- Jeg synes, at et Formel 1-løb med fossile brændsler passer dårligt med billedet af København som en grøn og bæredygtig by. Vi mangler stadig at se en del omkring økonomien, og hvor meget det kommer til at påvirke de københavnere, der bor omkring ruten, for det vil have store konsekvenser. Så umiddelbart mener jeg ikke, at det er noget, København skal lægge asfalt til, siger Niko Grünfeld.

Det er jo et event, der får en masse turister og indtægter til København. Det er vel en positiv ting?

- Jeg vil gerne hylde gruppen bag idéen, der har har lagt enormt meget arbejde i det. Og det vil da bestemt have nogle økonomiske effekter. Men spørgsmålet er, hvilken værdi det har for københavnerne på den lange bane? Og her mener jeg ikke, at København som en grøn og bæredygtig by vinder særligt meget ved et Formel 1-løb, svarer Niko Grünfeld.

Borgmesteren fremhæver større events som World Pride Parade og forskellige cykelløb som begivenheder, der passer bedre til København.

Helge Sander mener, at der allerede nu er mange misforståelser og antagelser fra politisk side, som han og konsortiet arbejder imod. Misforståelserne handler eksempelvis om, hvor længe byen vil være lukket, mens banen bygges, og løbet står på. Helge Sander erkender, at der er gener ved et Formel 1.

- Men det er slet ikke i det omfang, det er blevet fremstillet. Der jo ikke nogen, der skal tvinges fra hus og hjem. Vi skal i samarbejde med den tekniske chef undersøge præcis, hvor lang tid det tager at sætte banen op, siger Helge Sander og fortsætter:

- Det vil tage omkring 14 dage, så den første uge kan man nøjes med at arbejde om natten. Og så på løbs- og træningsdage vil der kun være lukket, mens banen bruges, bagefter bliver der åbnet igen, som man kender det fra eksempelvis Singapore.

Hvad koster et Formel 1-løb i København?

Én af hovedmændene bag idéen, Lars Seier Christensen, har tidligere anslået, at et Formel 1-grandprix i København koster omkring 3-500 millioner kroner.

Løbet skal finansieres af et offentligt-privat partnerskab, så den private del af finansieringen skal på plads, førend man kan fremvise et endeligt budget for et Formel 1-grandprix i København:

- Det her er jo et offentligt-privat partnerskab i en noget større skala, end man er vant til herhjemme. Så nu går vi videre med planerne, så vi snarest muligt kan præsentere et endeligt budget, så vi ikke risikerer, at vi ender i en situation som med Melodi Grand Prix i 2014, siger Helge Sander.

Efter et møde med en tysk tribuneudlejer har man nu fået tilsagn om, at der vil være plads til 107.348 sæder fordelt på 29 tribuner. Men selvom forslaget om Formel 1 i København er blevet mere konkret, er der stadig nogle knaster om ruten, licensen og finansieringen.

Indtægten til Formel 1 kommer i stor stil fra skatter og afgifter på de op imod 100.000 tilskuere, hvor vi har anslået, at op imod halvdelen kommer fra udlandet. Så det skal profilere København og derigennem øge dansk eksport, fortæller Helge Sander.

Fra Formel 1-ejernes side er ønsket, at et grandprix i København skal være en tilbagevendende begivenhed over en årrække på tre til fem år. Så de anslåede 300 millioner er ikke en engangsbetaling, omend prisen vil falde betydeligt, når først banen har været etableret én gang.

Håbet er at få lagt et af Formel 1-sæsonens 20 grandprixer i de københavnske gader fra 2020. Arbejdet med at få Københavns borgerrepræsentation med på idéen er allerede i gang, og forhandlingerne indledes i løbet af foråret.

Overblik: Formel 1 i København

  • Fire hovedpunkter mangler:
  • Godkendelse af et Formel 1-grandprix af Københavns Kommune.
  • En økonomisk forhandling med regeringen om en konsortiemodel samt en udregning af, hvad værdien er for Danmark og København.
  • Forhandlinger med private investorer.
  • Forhandlinger med Formel 1 om en licens, der skal løbe over en årrække på tre til fem år.
  • Det er på plads:
  • Den officielle banekonstruktør har med topscorer godkendt det baneforslag, man har lavet i samarbejde med den danske racerkører, Jan Magnussen. En 4,6 km lang bane i Københavns centrum.
  • Formel 1-ledelsen har været i København for at mødes med repræsentanter fra regeringen og arrangørerne. Her var Formel 1-direktøren Chase Carey overordentligt positivt stemt omkring muligheden for at få København på løbskalenderen.
  • I november sidste år var der et arrangement i København for investorer og samarbejdspartnere og sponsorer om finansiering af løbet. Et møde, der ifølge Lars Seier Christensen mundede ud i en positiv stemning vedrørende finansieringen af det budget, der forventes at blive på 3-500 millioner kroner.
  • Dansk Erhverv har definitivt sagt, at Formel 1-organisationen kan have deres hovedkvarter i lokalerne i Børsens lokaler i den uge, hvor organisationen skal være i Danmark.

Kilde: Helge Sander og Jyllands-Posten.