Politi i bøn til togklatrere efter alvorlig ulykke i Esbjerg: Lad nu bare være

Ulykken i Esbjerg er den 11. siden 2012, viser tal fra Banedanmark.

Ulykken skete på banegården i Esbjerg natten til søndag. Foto: DR

- Der er kun én ting at sige, og det er: Lad nu være.

Sådan lyder beskeden fra Bjørn Pedersen, der er vagtchef i Sydjyllands Politi efter, at en 23-årig mand i nat blev alvorligt forbrændt, da han formentlig blev ramt af kørestrømmen ved at kravle op på et tog i Esbjerg.

Antal ulykker med køreledninger

2012: 1

2013: 1

2014: 2

2015: 2

2016: 1

2017: 2

2018: 2 indtil videre

Kilde: Banedanmark

Siden 2012 er der sket 11 af den slags ulykker, viser tal fra Banedanmark. Så sent som i januar i år mistede en 17-årig dreng livet, da han klatrede op på et tog ved Høje Taastrup Station vest for København.

- Det er tankeløst, og man udsætter sig selv for overhængende livsfare, når man kravler rundt under køreledninger med meget stærk strøm i. Man kan dø af det, men man risikerer også at blive lemlæstet for resten af livet, siger Bjørn Pedersen.

Overført til Rigshospitalet

Den 23-årige mand, der faldt ned fra et holdende tog i Esbjerg i nat, blev stærkt forbrændt. Han var ved bevidsthed, da politiet nåede frem, men ikke til at komme i kontakt med.

Den unge mand blev kørt til sygehuset i Esbjerg, men på grund af skadernes omfang blev han fløjet i helikopter til Rigshospitalet i København.

Også hos Banedanmark advarer man mod at kravle op på toge, der holder stille – for selv om man ikke rører direkte ved køreledningerne, kan man blive ramt af voldsom strøm alligevel.

I køreledningerne løber der strøm med 25.000 volt, og det er mere end 100 gange mere end i en almindelig stikkontakt.

Specielt i fugtigt vejr kan strømmen springe i en såkaldt lysbue fra kablerne, og Banedanmark arbejder selv med en sikkerhedsafstand på 1,75 meter.

Men Banedanmark har ikke mulighed for at gemme køreledningerne så meget af vejen, at man ikke kan komme i nærheden af dem, siger Martin Harrow, der er sikkerhedschef i Banedanmark.

- Vi har ikke mulighed for at indhegne, for passagererne skal jo kunne komme til og fra togene, og vi kan kun appellere til, at man ikke kravler op på togene. Vi er enormt kede af det, når det sker, men både lærere og forældre må hjælpe med at opfordre til, at man ikke kravler op på holdende tog, siger Martin Harrow.