Politiet om Uber-dødsulykke: Førerløs bil sænkede ikke farten inden påkørsel

Tekniker i førerløs Uber-bil så ikke kvinde på vejen før påkørslen.

Den 49-årige kvinde prøvede at krydse hovedvejen, lidt uden for Tempe, da den førerløse Uber-bil ramte hende. (Foto: Rick Scuteri © Scanpix)

Selskabet Uber er indtil videre ikke blevet pålagt ansvaret, efter at en af deres førerløse biler påkørte og dræbte en 49-årig kvinde i Tempe, Arizona.

Det siger politichef i Tempe, Sylvia Moir, ifølge San Francisco Chronicle.

- Efter at have set de foreløbige videoer fra bilen, står det klart, at kollisionen ville have været svær at undgå, uanset, hvordan bilen blev kørt, siger hun.

Politichefen udelukker ikke, at Uber kan blive gjort ansvarlige for ulykken, når efterforskningen er færdig.

Den førerløse bil havde en tekniker på passagersædet, der kunne overtage bilens styring.

Køretøjet var dog sat i selvkørende tilstand, da ulykken skete.

Ifølge politiets efterforskning gik kvinden over vejen med sin cykel, cirka 100 meter fra gadebelysning og nærmeste fodgængerovergang.

Teknikeren opdagede først kvinden, efter at bilen, uden at bremse, ramte hende med omkring 60 km/t.

Kvinden døde efterfølgende på et hospital af sine kvæstelser.

Uber skriver på deres officielle Twitter-konto: - Vores hjerter går ud til ofrets familie, og vi samarbejder fuldt ud med lokale myndigheder for at bistå dem i deres efterforskning af denne sag.

Selskabet har indtil videre indstillet deres test af førerløse biler.

Lange udsigter til selvkørende biler i Danmark

Siden i sommers har der været mulighed for at gennemføre forsøg med selvkørende biler i Danmark.

Det kræver dog en sikkerhedsgodkendelse fra Vejdirektoratet.

Og ifølge Vejdirektoratets egen prognose, så går der lang tid, inden selvkørende biler bliver et normalt syn på vejene i Danmark.

Det forklarer afdelingschef, Andreas Egense.

- Først i 2030 vil vi se den første selvkørende bil, der kører helt selv, uanset vejr- og trafikforhold, siger han.

Han forklarer også, at scenariet, hvor al trafik på vejene består af selvkørende biler, formentlig først vil være i 2065 - men tilføjer, at prognosen langt fra er sikker.