Politiets blinde øje: Motorcyklister suser ustraffet forbi fartkontrollerne

Fartglade motorcyklister har undgået politiets fartkontroller i snart otte år. Ekspert kalder politiets indsats for mærkelig og pinlig.

(Foto: © (Grafik) Nathalie Nystad)

Hvert år blitzer politiets fotovogne hundredtusindvis af trafikanter, der kører for stærkt på de danske veje.

Men der findes dog én særlig gruppe, der ikke skal frygte at blive fanget i alt for høj fart, når de drøner forbi politiets automatiske fartkontroller.

Sidste år blev kun én motorcykel taget for at køre for hurtigt, mens kun to motorcykler er blevet snuppet i år.

Det viser en opgørelse fra Rigspolitiet, som DR har fået aktindsigt i.

- Det har jeg det ikke særlig godt med, fordi fart er det, der slår ihjel. Men det er jo desværre et vilkår, vi har måttet arbejde med på grund af det nuværende udstyr, forklarer Henrik Glintborg, leder af færdselspolitiet ved Midt- og Vestjyllands Politi.

Faktisk har politiet ikke været i stand til at fotografere motorcyklerne siden 2015, viser tallene.

Og mens bilisternes ulykkes- og dødstal er faldet, siden politet indførte de automatiske trafikkontroller, er der ikke sket et tilsvarende fald for ulykkerne for motorcyklister - hvor langt de fleste dødsulykker blandt motorcyklisterne netop skyldes for høj fart.

Manglende kontrol er befriende

Ifølge politiet er det primære problem, at deres knap 100 fotovogne ikke er i stand til at fotografere motorcyklisternes nummerplader.

"Jeg har godt nok hørt om, at der var kamera i begge ender af de nye fotovogne – men jeg har også ladet mig fortælle, at det ikke rigtig bliver brugt," siger Jakob Sørensen.

- Der er jo ikke nummerplade foran på en motorcykel, så du kan i teorien bare køre forbi og vinke med god fart, hvis man vil det, fortæller motorcyklisten Jakob Sørensen, som DR mødte til motorcykeltræf i Herning.

Han kalder det befriende at vide, at motorcyklisterne ikke risikerer et klip eller blitz på samme måde som ved bilkørsel.

- Jeg synes da selv, at jeg kører pænt – men jeg ville da lyve, hvis jeg sagde, at jeg ikke en gang imellem lige drejede håndtaget lidt mere, end hvad godt er, siger Jakob Sørensen.

"Det er sjovt at fyre en motorcykel af. Det er ligesom at køre rutsjebane. Det giver et adrenalisus, og så slipper man gassen igen," siger motorcyklist Keld Olsen.

Også motorcyklist Keld Olsen er klar over, at politiet har problemer med at snuppe tohjulede i for høj fart.

- Motorcyklen kan nemt gå måske 80 kilometer i timen i første gear. Du kan miste kørekortet i andet gear. Vi kommer også til at køre for stærkt som alle andre, siger han.

I Rigspolitiets statistik er det særligt personbilerne, der står for den største del af sagerne, når det drejer sig om politiets automatiske trafikkontrol. I 2021 stod personbilerne for over 365.000 sager ud af i alt 435.000.

Mærkeligt og pinligt

Trafikforsker og professor ved DTU Trafik, Jeppe Rich, undrer sig over, hvorfor politiet ikke har indkøbt udstyr, der gør dem i stand til at fotografere nummerpladerne på motorcykler.

- Det er jo mærkeligt og lidt pinligt for politiet og samfundet. Det er jo meget farligere at køre på motorcykel end bil, siger Jeppe Rich.

Ifølge professoren er det særligt problematisk, at politiet ikke har øje for netop motorcyklisterne, fordi det er omkring 50 gange farligere at køre på motorcykel end bil, når det drejer sig om uheld og ulykker.

- Grunden til, at vi har indsatsen i forhold til vores trafikadfærd, er jo, at vi gerne vil reducere risikoen, siger han og fortsætter:

- Det skulle gerne være sådan, at vi kommer efter de farligste trafikanter – men det gør vi jo så ikke i det tilfælde her.

Ifølge Midt- og Vestjyllands Politi og Rigspolitiet kan motorcyklisterne, der er for fartglade, dog snart se frem til at modtage bøder ligesom bilisterne.

- Vi ser frem til at få noget nyt udstyr, som er lige på trapperne, siger Henrik Glintborg fra Midt- og Vestjyllands Politi.

Hverken Rigspolitiet eller Midt- og Vestjyllands Politi vil dog svare på, hvilket udstyr der er tale om, eller hvornår politiet bliver i stand til at fotografere nummerpladerne på motorcyklerne.