Svindel-tiltalte er mistænkt for at snyde ældre for 14 millioner kroner fra falsk call-center

Fire mænd udgav sig for at være bankmænd, der ville hjælpe ældre mod at blive svindlet. Nu er de tiltalt.

Brian Voss Olsen kalder den metode, de tiltalte har brugt, både organiseret og professionel. Foto: Jose Ramanamihantatsoaran, DR

- Det er efter mit kendskab en af de største sager i Danmark på nuværende tidspunkt. Antalsmæssigt, men også beløbsmæssigt.

Sådan siger politiinspektør ved Østjyllands Politi, Brian Voss Olsen, om en opsigtsvækkende sag, hvor Anklagemyndigheden i dag har rejst tiltale mod fire mænd, der er tiltalt for at have begået bedrageri af særlig grov beskaffenhed.

De er tiltalt for at have begået bedrageri mod flere end 400 primært ældre borgere for mere end 14 millioner kroner. Det oplyser Østjyllands Politi.

De fire tiltalte mænd er mistænkt for at have oprettet et slags call-center fra en privat lejlighed i det vestlige Aarhus. Herfra skal de have ringet til især ældre borgere og udgivet sig for at være fra banken eller Nets og fortalte dem, at nogen forsøgte at trække penge fra deres konto. De ældre fik at vide, at de skulle udlevere deres kontooplysninger og koder for at få hjælp. I stedet for at hjælpe de ældre borgere, blev der fjernet større pengebeløb fra de ældres bankkonti.

De fire mænd er mellem 18 og 23 år. De blev anholdt i juni og har siddet varetægtsfængslet siden.

Den ene af de tiltalte nægter sig skyldig.

- Vi ser frem til at få prøvet nogle meget principielle problemstillinger ved en domsmandsret snarest muligt, siger hans advokat Jan Schneider til DR.

Det vides endnu ikke, hvordan de øvrige tre mænd forholder sig til tiltalen.

Politi: Det virker meget organiseret

Metoden er ifølge Brian Voss Olsen både organiseret og professionel.

- Vi har set det i hele landet. Man er simpelthen metodisk gået ind og har fundet nogle navne, man tænkte hængte sammen med en ældre medborger. Man har kontaktet pågældende ud fra, at det var en ældre person, man kunne svindle.

Politiinspektøren oplyser, at de tiltalte har været overbevisende i den måde, de har ringet til de ældre medborgere på.

De tiltalte har, efter at de har fået adgang til de ældres konti, enten overført penge til en anden konto eller brugt kortoplysningerne til at købe ting ved for eksempel Elgiganten.

- Det er alvorligt at udnytte ældre medborgere på sådan en kynisk måde. Det er en ny kriminalitetsform, og derfor er vi også supertilfredse med, at vi har kunnet rejse tiltale. Nu er det så op til domstolene at vurdere beviserne.

Svindel er steget med 57 procent siden 2021

Den nye sag fra Aarhus bekræfter en kedelig tendens.

I Nationalt Center for IT-Kriminalitets (NCIK) seneste årsrapport fra 2021 fremgår det, at antallet af anmeldelser af såkaldt kontaktbedrageri er steget med 57 procent fra 2020 til 2021.

Kontaktbedrageri foregår ved, at en gerningsperson tager kontakt til en person med henblik på at franarre vedkommende penge eller værdier.

Det kan for eksempel være, hvis en gerningsperson ringer og udgiver sig for at være en persons bank med henblik på at få adgang til vedkommendes konto.

Et andet begreb er vishing-svindel, som er, når kriminelle ringer til især ældre borgere og derigennem forsøger at franarre dem personlige oplysninger og penge. Ifølge NCIK er der sket en stigning på 38 procent fra sidste år til i år i vishing-sagerne.

Alene i 2022 er der blevet svindlet eller forsøgt svindlet for mere end 56 millioner kroner.

Tal med din familie om svindel i julen

Brian Voss Olsen understreger, at man skal være mistroisk, hvis man bliver ringet op af mennesker, der prøver at lokke personfølsomme oplysninger ud af én.

- Man må aldrig nogensinde udlevere sine oplysninger i telefonen, uanset om folk udgiver sig for at være fra banken, Nets eller sågar fra politiet. Det må man aldrig gøre.

Han har i samme ombæring en klar opfordring til os alle.

- Det er en glædelig årstid, vi går i møde, hvor rigtig mange familier er samlet. Tag snakken med de ældre medborgere og forklar dem, hvor vigtigt det er, at man aldrig oplyser sine konto- eller personlige oplysninger til nogen som helst, der ringer til en.