Politikere på tur med bornholmerfærge: 'Det dur ikke, hvis det kun går godt i stille vejr'

På et halvt år har færgen været aflyst 56 gange, og passagererne bliver ofte søsyge.

Der har været store opstarts-problemer med bornholmerlinjen, siden Molslinjen overtog driften mellem Ystad og Rønne sidste år.

Det var målet, at den ombyggede katamaran-færge 'Express 1' skulle give Bornholm et boost med økonomisk vækst og flere turister til følge.

Men siden september sidste år, hvor Molslinjen overtog driften af ruten mellem Rønne og Ystad, har der været store problemer.

I løbet af det halve år har rederiselskabet 56 gange været nødsaget til at aflyse afgangen på grund af for kraftig vind, da færgen ikke er konstrueret til at sejle ved en vindstyrke over 16 m/s.

Samtidig har passagererne klaget over store problemer med søsyge, manglende komfort ombord og et ufleksibelt billetsystem.

I dag tog en gruppe folketingspolitikere med på en sejltur på den ny færge for at opleve overfarten på egen krop.

Blandt andre deltog transportordførerne Kim Christiansen (DF), Henning Hyllested (EL) og Kristian Pihl Lorentzen (V) samt Villum Christensen (LA) og Lea Wermelin (S) som stedfortrædere for deres partiers ordførere på området.

- I dag skinner solen fra en skyfri himmel, og der er næsten havblik derude, så der har ikke været nogle problemer på denne her tur. Men det dur ikke, hvis det kun går godt i stille vejr, siger DF's transportordfører Kim Christiansen til DR Nyheder.

- Selvfølgelig er det uholdbart, at der har været så mange aflysninger, og hvis man bliver søsyg af at sejle med skibet, så er det også negativt. Der har været massive problemer, og det er noget, som vi kigger seriøst på, tilføjer Kim Christiansen.

DF's transportordfører Kim Christiansen var blandt de politikere, der tog på en sejltur med bornholmerfærgen.

Store frustrationer

På sejlturen deltog også Bornholms borgmester, Winni Grosbøll (S). Hun beskriver Molslinjens overtagelse af færgedriften som en periode 'fyldt med udfordringer'.

- Det her halve år har været helt usædvanligt. En færge er hele livsgrundlaget for at bo på en ø, og når det ikke virker, og der er aflysninger hver anden uge, så er det et stort opbrud i folks liv. Så der har været rigtig store frustrationer, siger Bornholms borgmester Winni Grosbøll.

Hun tilføjer, at der har været omfattende problemer med søsyge ombord.

- Alle bornholmere kan bekræfte, at det er et skib, der ligger anderledes i Østersøen, og at komforten ombord er meget ringe, når det blæser. Når du er søsyg, er det svært at finde et sted at lægge sig, siger Winni Grosbøll.

En af de faste pendlere på ruten er frisør Jette Petersen, der har sejlet op mod 60 gange med den ny bornholmerfærge.

Hun fortæller, at hun har ændret på sin normale rutine, så hun ikke længere går på toilettet eller køber mad, mens færgen sejler.

- Det er blevet mere besværligt at bevæge sig rundt på færgen. Folk ser lidt berusede ud, når den kommer i bevægelse. Så hvis jeg skal på toilettet eller købe mad, så må jeg gøre det, inden den sejler, siger Jette Petersen.

En af de faste pendlere på ruten, Jette Petersen, fortæller, at den ny færge vipper så meget, at hun ikke længere går på toiletten eller køber mad under sejladsen.

Lover forbedringer

Over for DR Nyheder lover Molslinjen, at der bliver taget hånd om problemerne.

- Vi kommer ikke uden om, at vi havde nogle udfordringer i starten. Det en en meget stor operation at omlægge færgedriften hen over natten, men i samarbejde med bornholmere, er vi ved at løse problemerne, siger Jesper Maack, der er pr- og kommunikationschef hos Molslinjen.

Han forklarer, at Molslinjen blandt andet har analyseret på vind- og bølgedata, som betyder, at skibet nu kan sejle en rute, hvor det bliver mindst muligt påvirket af vinden.

Samtidig er et udvalg under Transportministeriet ved at undersøge, om en stabilisator - en såkaldt t-foil - kan dæmpe hurtigfærgens bevægelser.

- Vi har en klar fælles interesse, og det er at gøre det så godt på Bornholm som muligt, siger Jesper Maack.

Facebook
Twitter