Politikere råbte 'skandale': Havde allerede fået besked om fejl i nationale tests

Forsker fremlagde de kritiske resultater, som Undervisningsministeriet beskyldes for at udelade.

Repræsentanter fra alle partier i Folketinget var til stede, da professor Jeppe Bundsgaard via videolink fremlagde kritikpunkter fra notat om nationale test.

Politikere i oppositionen stod i går i kø for at kritisere, at Undervisningsministeriet i en sammenfatning af et notat tilbage i 2016 udelod at nævne en række usikkerheder i de nationale test.

- Det er en skandale, lød det blandt andet fra De Radikales undervisningsordfører, Marianne Jelved.

Men nu viser det sig, at politikerne faktisk havde adgang til alle oplysningerne om de million-dyre og omdiskuterede test.

Godt et halvt år efter offentliggørelsen af notatet fra Undervisningsministeriet - og den stærkt kritiserede sammenfatning - blev der afholdt en høring i Folketinget.

Med til den høring var professor Jeppe Bundsgaard fra Danmarks Pædagogiske Universitet, der bekræfter over for DR Nyheder, at han sammen med professor Peter Allerup fremlagde de kritiske punkter for politikerne.

- Jeg prøvede at illustrere, hvor alvorlige problemer der var. Også som rapporteret af ministeriet selv gemt inde i en rapport, siger Jeppe Bundsgaard.

I hans Power Point-slide fra høringen fremgår det også, at der er store forskelle i elevernes resultater, når de tager læsetesten to gange.

Af notatet fremgik det, at der i 19 af 30 tilfælde var så store uoverensstemmelser mellem to sammenlignelige test, at testresultaterne bliver beskrevet som 'tvivlsomme', 'dårlige' eller endda 'uacceptable'.

Det er lige præcis den pointe, Undervisningsministeriet er blevet kritiseret for at udelade i sammenfatningen af notatet.

Høringen foregik 14. september 2016, og på videooptagelser ses både Marianne Jelved og SF's undervisningsordfører, Jacob Mark, der i Politiken har givet udtryk for, at de føler sig ført bag lyset.

DF: Vi er jo på kanten af valgkamp

Dansk Folkepartis uddannelsesordfører, Jens Henrik Thulesen Dahl, var til stede ved høringen, og han forstår ikke kritikken af, at der skulle være noget fordækt over Undervisningsministeriets sammenfatning.

- Vi vidste godt dengang, at der var en kritik i forhold til de nationale test. Så det burde ikke været kommet bag på nogen. Og der er igangsat en grundig evaluering nu. Vi er jo nok lige på kanten af en valgkamp, og så har man selvfølgelig brug for at markere sig, siger han.

Men trods høringen har Undervisningsministeriet så ikke pligt til at oplyse om al kritikken i den sammenfatning?

- Man kan altid diskutere, hvad der skal trækkes frem og ikke trækkes frem. Det centrale er, at der er dårligt nogen, der kan mene, at de ikke har kendt til kritikken, siger Jens Henrik Thulesen Dahl.

Professor Jeppe Bundsgaard fastholder trods høringen, at kritikken af Undervisningsministeriet i sagen er berettiget.

- Det ikke er let at være politiker, og de skal sætte sig ind i ret mange forskellige fagområder. Derfor er de helt afhængige af, at embedsfolkene hjælper med at skelne skidt fra kanel. Og den sammenfatning er slet ikke et udtryk for de meget, meget alvorlige ting, der afdækkes inde i rapporten.

- Så jeg synes, det er på sin plads, at politikerne siger, at de ikke har fået ordentlig information, siger Jeppe Bundsgaard.

Men det får de muligheden for ved høringen, der foregår under et halvt år efter offentliggørelsen af notatet?

- Men på det tidspunkt har de åbenbart ment, at ministeriet havde ret, når de prøvede at nedtone de problemer, der var, siger Jeppe Bundsgaard.

SF: Negative resultater sminket

At høringen om de nationale test har fundet sted, får ikke SF's Jacob Mark til at bløde op for sin kritik af Undervisningsministeriet.

- Problemet har været, at man har stået med nogle forskere på den ene side, som har sagt, at der er problemer. Så har vi bedt om et notat, hvor sammenfatningen er udpræget positiv, og hvor konklusionen er, at man godt kan stole på de her test.

- Så har vi spurgt forskerne igen, der stadig kritiserer, og når vi så går til ministeriet, så har de stadig holdt fast i, at man kan stole på de nationale test. Vi er nødt til at stole på, at det, ministeriet siger, er rigtigt. Det, der er kommet frem de seneste dage, er, at de ikke er til at stole på, fordi de nationale test ikke giver et retvisende billede, siger Jacob Mark.

Men I har haft muligheden for at få det fulde billede ved den her høring?

- Jeg har harceleret over, at man har sminket på nogle meget negative resultater. At man i sammenfatningen skriver, at man godt kan stole på de nationale test. Men tallene viser noget andet. Et embedsværk skal jo være upartisk. Jeg synes ikke, de har været dygtige i deres formidling af, hvad de nationale test kan.

Hvad skulle Undervisningsministeriets motiv være for at sminke sammenfatningen?

- Jeg har normalt et godt indtryk af embedsværket i Undervisningsministeriet, så jeg undrer mig over, at de har skrevet, som de har gjort. De nationale test har været meget dyre og kostede 200 millioner at implementere.

- Jeg kan godt være bekymret for, at grunden til, at man så ikke vil udstille den konklusion, at man nærmest ikke kan bruge dem til noget, er, fordi man er bange for at have brugt penge på noget, der ikke fungerer, siger Jacob Mark, der afviser Dansk Folkepartis anklager om, at SF er på barrikaderne, fordi folketingsvalget nærmer sig:

- Dansk Folkeparti er store tilhængere af de nationale test, og når man får at vide, at det, man har kæmpet for, er nærmest ubrugeligt, så skal man jo sige et eller andet, siger Jacob Mark.

De Radikales Marianne Jelved afviser også at have overreageret i sagen.

- Jeg har ikke set de tal, som vi ser i dag. Det kæmpe spænd, der er i målingerne på den samme test på den samme elev, har jeg ikke set med de tal, som vi kender i dag, siger hun.

Undervisningsministeriet afviser i en pressemeddelelse, at der har været holdt noget skjult i forløbet.

- Rapporten ligger på Folketingets egen hjemmeside, fordi den er sendt til Børne- og Undervisningsudvalget. De efterfølgende notater og beregninger er også offentligt tilgængelige, hedder det.

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) afviste al kritik onsdag.

- Vi har selvfølgelig ikke fusket, hvorfor skulle jeg dog det? lød det fra undervisningsministeren.

Facebook
Twitter