PORTRÆT Skibsolie og cappucino-svindel: Bunkerbranchens blakkede ry

Bunkerbranchen rammes jævnligt af skandalesager både i Danmark og i resten af verden.

Sagen om den fynske virksomhed Dan-Bunkering, som politiet efterforsker for brud på EU’s sanktioner mod Syrien, kaster endnu engang skygger over bunkerbranchen.

Dan-Bunkering er involveret i en sag om leverancer af mindst 30.000 ton jetbrændstof, som er brugt til at sende russiske kampfly på vingerne i Syrien.

Det har DR afsløret på baggrund af amerikanske retsdokumenter, centrale kilder og fortrolige kilder hos danske myndigheder.

Men det er langt fra første gang, at bunkerbranchen er i modvind, viser en gennemgang af en række sager.

- Det er lidt som om, det er en branche, der fungerer ud fra sine helt egne regler, siger Jakob Skouboe, der er journalist og forfatter til en bog om bunkervirksomheden OW Bunker, der gik konkurs kort efter sin børsnotering.

Jakob Skouboe beskriver branchen som ”super global” og ”meget svær at gennemskue”.

- På overfladen er bunkerbranchen simpel. Men dykker man længere ned, så er der alle mulige mærkelige finansielle modeller, man kan lægge til grund for både afregning, risikotagning, prisfald og alle mulige ting, siger Jakob Skouboe.

Spekulation væltede dansk bunker-gigant

Sagen om OW Bunker, der i 2014 gik konkurs bare syv måneder efter sin børsnotering, er den hidtil største skandale i den danske bunkerbranche.

Den nordjyske koncern var på det tidspunkt en af verdens største leverandør af olie og brændstof til skibe over hele kloden med en omsætning på over 100 milliarder kroner.

Men koncernen viste sig at være involveret i omfattende spekulation i olieprisens udvikling, og et datterselskab i Singapore gav enorme kreditter til de kunder, der ikke kunne betale.

OW Bunker kollapsede på kort tid, da det stod klart, hvad der var sket, og aktionærerne stod tilbage med enorme tab.

Svindel i græsk firma

Men det er ikke kun den danske del af skibsbrændstof-sektoren, der har været hjemsøgt af skandaler.

- Mit klare indtryk var, at OW Bunker var en af de pæne i klassen, siger Jakob Skouboe til DR.

Arkivfoto fra et af OW Bunkers tankskibe OW Aalborg. Skibet var en flydende tankstation med fokus på off-shore tankning af store skibe som containerskibe og færger. (Foto: Kasper palsnov © Scanpix)

I et af de seneste eksempler er en af bunkerbranchens største virksomheder, græske Aegean Marine Petroleum, blevet ramt af en kæmpe sag om formodet intern svindel.

En intern undersøgelse fandt sidste år beviser for, at der er begået svindel for næsten to milliarder kroner i Aegean, der for nylig har fået nye ejere og har skiftet navn til Minerva Bunkering.

Tidligere ansatte og et associeret selskab står tilsyneladende bag svindlen, og ifølge undersøgelsen, som har været omtalt i flere medier, har der været anvendt afpresning og trusler om vold i sagen, der endnu ikke er ført ved domstolene.

Cappucino-metoden

Ifølge det store norske forsikringsselskab Skuld, der er et af verdens største forsikringsselskaber inden for søfart, er der talrige eksempler på snyd og svindel i bunker-branchen.

Selskabet har beskrevet svindelmetoderne for dets kunder på sin hjemmeside og rådet dem til at tage de rette forholdsregler for at undgå at blive snydt.

Blandt andet er der eksempler på, at rederierne ikke får den mængde brændstof, de har betalt for, når de skal have tanket deres skibe.

Svindlen sker ifølge forsikringsselskabet Skuld blandt andet ved hjælp af den såkaldte ”cappucino-metode”, hvor leverandøren pumper luft i skibenes tanke sammen med brændstoffet.

På den måde ser tankene fyldte ud, lige når påfyldningen er sket, men i virkeligheden har skibet ikke fået den mængde brændstof, som der er betalt for.

En variation af metoden er at varme brændstoffet op, før det bliver hældt i tanken på skibet. Varmen får brændstoffet til at fylde mere, men når temperaturen daler, svinder mængden ind.

Gammel madolie i bunkerolien

Der har ifølge forsikringsselskabet Skuld også været en række sager, hvor rederier er blevet snydt, når det kommer til kvaliteten af brændstoffet. For eksempel ved at der er blandet affaldsolie fra biler eller ligefrem gammel madolie fra restauranter i brændstoffet til skibene.

Desuden er der ifølge forsikringsselskabet set eksempler på svindel, hvor et eller flere besætningsmedlemmer og bunkerleverandøren sammen aftaler at snyde rederiet og dele gevinsten i porten.

Det kan ske ved, at besætningsmedlemmet oplyser til sit rederi, at der er mindre brændstof i tanken, end der faktisk er. På den måde betaler rederiet for at få leveret mere brændstof, end der bliver hældt på skibet.

Branche-formand: Accepteret at snyde

I 2016 erkendte den daværende formand for den internationale bunker-brancheorganisation, Robin Meech, blankt, at snyd og svindel klæber til bunkerbranchen.

- Vi kan ikke ignorere branchens dårlige ry længere. Det er accepteret at snyde, for på den måde forbliver man konkurrencedygtig, sagde Robin Meech til ShippingWatch.

I samme interview understregede han behovet for at få svindelsagerne frem i lyset.

- Der skal flere sager frem, men det er meget svært at bevise denne type af bedrageri. I sidste ende kan man ikke ændre den menneskelige natur fuldstændig, men vi bliver nødt til at udvikle nogle bedre instrumenter.

Og det behov genkender journalist og forfatter Jakob Skouboe, der har fået indsigt i bunkerbranchen i forbindelse med, at han skrev bogen om OW Bunker-skandalen.

- Kilder har sagt til mig, at det ikke er et spørgsmål, om man bliver snydt som kunde, men mere hvor meget man bliver snydt, siger Jakob Skouboe.

Dan-Bunkering afviser brud på EU-sanktioner

I den aktuelle sag om jetbrændstof afviser Dan-Bunkering, at selskabet har brudt EU’s Syrien-sanktioner.

Dan-Bunkering er hverken sigtet eller tiltalt i sagen, men bliver i øjeblikket efterforsket af Fyns Politi.

Ifølge DR’s oplysninger har Dan-Bunkering blandt andet fået betaling for at overføre jetbrændstof til russiske tankskibe, som derefter har sejlet det til en regimekontrolleret havn i Syrien.

Dan-Bunkering har erkendt at have leveret brændstof til russiske tankskibe, men i en mail til DR har virksomhedens advokat skrevet, at ingen af Dan-Bunkerings leveringsdokumenter havde angivet Syrien som ende-destination.

Virksomheden ønsker ikke at oplyse til DR, hvilke leveringsdokumenter de henviser til, eller hvilke destinationer der stod på dokumenterne.

DR har siden marts stillet Dan-Bunkering en række spørgsmål i sagen, som virksomheden ikke har svaret på. Dem kan du læse her.

Facebook
Twitter