Potensmidler kan måske skade synet

Producenterne af potensmidlerne Viagra, Cialis og Levitra skal undersøge, om midlerne kan give synsproblemer, sådan som nogle amerikanske mænd hævder.

De europæiske lægemiddelmyndigheder er gået i gang med atundersøge, om der er risiko for synsproblemer eller blindhed ved atbruge de populære potensmidler Viagra, Cialis og Levitra.

Det oplyser Lægemiddelstyrelsen til Berlingske Tidende fredag ogtilføjer, at det derfor fremover skal fremgå af potensmidlernesproduktresumeer og indlægssedler, at de kan være forbundet medrisiko for synsproblemer.

Virksomhederne bag midlerne, bl.a. Pfizer og Eli Lilly, erifølge styrelsen "blevet bedt om at undersøge, om der er ensammenhæng, og om nogle patienter har en øget risiko for at fåsynsforstyrrelser".

Overlæge Doris Stenver, Lægemiddelstyrelsen, understreger, atder endnu ikke er dokumenterede tilfælde af blindhed fremkaldt afprodukterne.

- Men der er rapporter om patienter, der har fået synsproblemereller er blevet blinde. Undersøgelsen handler derfor om at be-eller afkræfte, om der er sådanne bivirkninger forbundet medprodukterne, siger hun til avisen.

Facebook
Twitter