Praktiserende læger bliver kimet ned af danskere, der vil foran i testkøen: Får corona-symptomer midt i telefonsamtaler

Danske Patienter og PLO frygter, at andre patientgrupper ikke kan få hul igennem til deres læger.

- Der er rigtig, rigtig lange ventetider, hvis man selv booker en podning, så der er helt klart et element af, at nogle tænker, at det går hurtigere, hvis man kontakter lægen, siger praktiserende læge Sara Moltke. (Foto: (privatfoto))

I løbet af ugen har der været timelange køer ved de testcentre, hvor danskerne kan møde op på dagen og blive coronatestet uden forudgående aftale. Også på tidsbestilte coronaprøver har der i flere regioner været over fire dages ventetid.

Helt så lang er ventetiden i det såkaldte sundhedsspor – det vil sige regionernes testcentre for borgere med symptomer – ikke.

Og meget kunne tyde på, at nogle danskere har luret, at ventetiden på coronatesten er kortere med en lægehenvisning.

I hvert fald sker der cirka to gange om dagen noget magisk, når den praktiserende læge Sara Moltke fra Rødovre taler i telefon med sine patienter.

Patienterne kan nemlig i første omgang være fuldstændig symptomfri, når de ringer og beder om en henvisning til coronatest inden deres tantes fødselsdag.

Men når Sara Moltke så fortæller dem, at det kun er borgere med symptomer, der kan få en henvisning til sundhedssporet, og at de må bestille en tid som alle andre danskere uden symptomer, kan sygdomstegnene meget hurtigt opstå.

- Nogle har pludselig fået hovedpine, ondt i leddene eller haft feberfølelse i nat, siger hun.

Endnu oftere - cirka 20 gange om dagen - ringer patienter til Sara Moltkes praksis efter selv at have forsøgt at bestille en podning i de telte, hvor man som symptomfri kan dukke op uden lægehenvisning.

- Så ringer de og siger ’Jeg vil gerne testes, jeg har prøvet at booke, og jeg kan først få en tid om en uge. Kan du ikke gøre noget, så jeg kan komme hurtigere igennem?’, siger Sara Moltke.

Hun driver sin praksis sammen med en anden læge, og normalt deler deres to ansatte sygeplejersker telefon-tjansen mellem sig. Men i disse dage er det alle fire, der besvarer opkald.

Og det er der brug for. Lige nu fylder corona-opkald nemlig rigtig godt i dagsprogrammet på den københavnske klinik.

- Det er voldsomt. Der er rigtig meget tryk på, og det er nok 70 procent af vores hverdag, der går med at håndtere coronarelaterede spørgsmål og henvisninger og svar, siger Sara Moltke.

- Vi praktiserende læger er til for de syge, og lige nu er der flere raske, der kontakter os, end der er syge. Og det er vi kede af, for vi er bedst til at hjælpe de mennesker, der har sygdomme, siger Christian Freitag. (Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix) (Foto: Niels Christian Vilmann © Scanpix)

Læge-formand har aldrig prøvet noget lignende

Presset på testsystemet giver ikke kun travlhed på linjen hos Sara Moltke. Efter en relativt rolig sommer oplever de praktiserende læger lige nu en telefonstorm af dimensioner.

Det siger Christian Freitag, der er formand for Praktiserende Lægers Organisation (PLO).

- Det er dag efter dag, at der er kø på alle telefoner, og det er svært at komme igennem. Og rigtig meget af det handler slet ikke om sygdom, men om praktiske foranstaltninger, siger han.

Christian Freitag mærker også presset i sin egen praksis i Holte.

- Jeg kan klart sige, at vi ikke i mine 17 år som praktiserende læge har oplevet noget, der bare ligner det her, siger han.

Og Sara Moltkes opfattelse af, at folk prøver at skyde genvej til en hurtig coronatest, er helt generel.

- Når folk oplever at stå i en lang kø, kigger de sig om efter en kortere kø. Og det gør desværre, at der er mange, der kontakter os for at komme ind i sygdomssporet og hurtigere gennem systemet. Og det er jo ikke meningen, for det belaster nogen, der har et større behov, siger Christian Freitag.

Belastningen medvirker ifølge ham til, at borgerne har svært ved at få svar på deres ikke-coronarelaterede henvendelser.

- Det kommer til at spærre for nogle af de mennesker, der har et reelt behov for at få fat i en læge, hvis det bare drejer sig om spørgsmål, som andre kan svare på, siger Christian Freitag.

Danske Patienter: ’Dybt problematisk’

At det rent faktisk er sværere for patienter med kroniske lidelser eller sygdomstegn at komme igennem til den praktiserende læge lige nu, er også Morten Freils oplevelse.

Han er direktør i paraplyorganisationen Danske Patienter, der har 21 medlemsorganisationer og repræsenterer 102 patient- og pårørendeforeninger.

- Det er selvfølgelig dybt problematisk, for når man har tegn på sygdom, er det vigtigt, at der er tilgængelighed til den praktiserende læge, siger Morten Freil.

Hele sundhedsvæsnet har travlt med corona lige nu, men han mener alligevel ikke, at flaskehalsen ved telefonerne er noget, patienterne må affinde sig med for en stund.

- Vi er bekymrede for den situation, vi oplever i dag, for vi skal være sikre på, at man altid har kapacitet til at lade mennesker med symptomer på sygdom komme igennem. Så vi skal selvfølgelig ikke bare acceptere, at det er situationen lige nu, siger Morten Freil.

- Flere af vores medlemmer beretter om, at det kan være svært at komme igennem til egen læge, siger direktør Morten Freil fra Danske Patienter. (Foto: Tea Petersen © Danske Patienter)

Færre tests eller andre henvisere?

Der er efter Christian Freitag fra PLO’s mening ikke tale om et adfærdsproblem hos alle de danskere, der gerne vil testes ofte og hurtigt. Den tendens har samfundet selv skabt med sine hyppige opfordringer til at lade sig pode, mener han.

I stedet for at sætte ind over de mange opkald bør de praktiserende læger sammen med myndighederne tage en snak om, hvordan testapparatet skal køre hen over vinteren – og hvem der skal have lov til at bruge det.

- Vi synes, at man skal gentænke, om alle skal have lige adgang eller lige hyppig adgang til det her enorme testsystem. Det er godt, at vi har det, men vi er vant til at bruge vores testsystemer på dem, der er mest syge og har mest behov for det, siger Christian Freitag.

Morten Freil fra Danske Patienter er ikke enig i, at færre skal testes for corona. Til gengæld burde myndighederne ifølge ham finde en løsning, der kan lette telefonlæsset i landets lægepraksisser.

- Vi mener, at de praktiserende læger og sundhedsmyndighederne bør kigge på, om man kan lave en anden løsning, så folk med symptomer på corona ikke skal ringe til egen læge, men et andet sted for at blive visiteret til en coronaprøve, så de ikke spærrer for andre patienter med behov for egen læge, siger Morten Freil.

Hos Sara Moltke i Rødovre er der fuld forståelse for, at danskerne gerne vil hurtigere igennem testsystemet.

- Men der må man altså også have forståelse for, at der foregår en prioritering i samfundet af, hvem der testes hvornår. Det er selvfølgelig irriterende for alle at skulle vente, men det er de vilkår, vi har. Og det er rigtig vigtigt, at vi prioriterer sundhedsmidlerne rigtigt i øjeblikket, siger hun.

DR Nyheder har forsøgt at få en kommentar fra sundhedsminister Magnus Heunicke (S). Det har ikke været muligt.

Facebook
Twitter