Professor: Engelsk for de små en klar fordel

Engelskundervisning for børn helt ned til 6-års alderen er en klar fordel, mener professor.

Engelskundervisning for børn helt ned til 6-års alderen er en klar fordel, mener professor.

Det styrker børn fagligt, når de bliver introduceret til engelsk, mens de stadig er helt små. Man skal bare huske at tilpasse den pædagogiske tilgang.

Det mener professor i parallelsproglighed ved Københavns Universitet Anne Holmen.

- Der er ingen kapacitetsproblemer ved at lære børn i 6-års alderen flere sprog. Man skal bare huske at tage hensyn til deres forudsætninger, alder og hvordan de ellers går i skole. Man kan ikke bare undervise dem, som om de går i 3. klasse, siger hun til Ritzau.

Lige så vigtigt er det, at man ikke sætter antallet af undervisningstimer ned, når eleverne kommer op i 8. og 9. klasse.

- Hvis det gælder om at løfte engelskkundskaber alt i alt, er det ikke en god idé bare at starte tidligt og fordele antallet af undervisningstimer ud, så det bliver tyndt i toppen. Det vil gå ud over elevernes skriftlige arbejde, siger hun.

Flere tilbyder engelsk i de små klasser

Kommentarerne kommer, efter Jyllands Posten i dag kan berette, at flere skoler siden 2010 har valgt også at undervise de alleryngste elever i engelsk.

Næstformand i Danmarks Lærerforening, Dorte Lange, siger til avisen, at skeptikere peger på, at børn kan risikere at udvikle to halve sprog. Den frygt afviser Anne Holmen.

- Det gør de ikke. Den teori er for længst smidt ud af sprogvidenskaben. Den findes slet ikke mere inden for forskning. Der er et udviklingspotentiale i børn, og det vil der altid være.

Anders Balle, der er formand for skolelederne, siger ligeledes i Jyllands-Posten, at det er et spørgsmål om prioritering, hvis man vælger at undervise de helt små i engelsk. Og at tiden man afsætter til det, må tages fra et andet fag.

Men heller ikke det kommer til at have en negativ effekt på eleverne ifølge Anne Holmen.

- Børn lærer af alle fag. Og børn lærer meget om sprog, når de taler engelsk. Det vil bare udvikle dem almensprogligt. Det vil forbedre deres dansk, deres viden om verden og deres tilgang til at kunne forstå ting i deres omverden, forklarer hun.

/ritzau/