Professor om talentudvikling af børn: 'Vi risikerer, at de topper for tidligt'

Børn kan miste interessen, hvis man starter talentudvikling for tidligt.

Guldminen vil udvikle verdens bedste fodbold- og håndboldspillere. 'Arkivfoto © Colourbox'

I dag har flere danske børn haft første skoledag, og blandt dem var eleverne på den nye idrætsfriskole Guldminen i Ikast.

På skolens hjemmeside skriver de selv, at de vil "udvikle verdens bedste fodbold- og håndboldspillere og vil skabe nye standarder for talentudvikling og læring."

Og de satser på idrætten allerede fra 0. klasse.

- Vi mener at have fundet på en rigtig god idé, hvor der er høj overligger, og hvor vi gennem leg og glæde vil skabe en skole, hvor børn kan blive den bedste udgave af sig selv, siger Torben Østergaard, der er forstander for Guldminen.

Det er dog ikke alle, der har samme tanker som forstanderen til den nye friskole.

Konsekvenser ved at starte tidligt

Lene Tanggaard Pedersen er professor ved Aalborg Universitet og har forsket i talent, kreativitet og læring. Hun understreger, at hun ikke kender til den konkrete skole, men hun mener, at man generelt skal passe på med at starte talentudvikling for tidligt.

- Når vi satser for tidligt, kan vi pege på de forkerte. Vi kan risikere at pege på nogle, der topper for tidligt og overser de reelle talenter, siger hun.

Ifølge professoren er det også forskelligt fra person til person, hvornår man udvikler et talent. Nogle gør det langsommere end andre, og derfor kan det være svært at udpege talenter ned til seks syv-års alderen.

På Guldminen er matematik gjort til bevægelse. Her skal eleverne gange kolbøtter med vejrmøller:

Et talent bliver til

Ihærdighed, engagement, det rette familiemiljø, glæde og pædagogik er ifølge Lene Tanggaard Pedersen kimen til at udvikle sig til et talent.

Men når man talentudvikler børn, som Guldminen vil, er det ifølge hende vigtigt at huske på, at der er risiko for, at børnene ikke bliver til de talenter, man først troede.

- Når man fikserer så tidligt, er det svært at vide, om der kommer talent ud af det, siger Lene Tanggard Pedersen.

Et nederlag er ok

Guldminen vil udvikle nye sportstalenter, men vigtigst for dem er at skabe gode atleter, siger skolens forstander, Torben Østergaard. Derfor har skolen også valgt at indrette deres læring efter en 20/80-regel.

20 procent går til fodbold og håndbold, og de sidste 80 procent skal gå til en generel atletisk udvikling som motorik, gymnastik og andre idrætsgrene, som skolen mener gør eleverne bedre til fodbold og håndbold.

Metoden ser Lene Tanggaard som en god kombination, da hun i sin forskning har fundet ud af, at talenter har brug for at have andet i livet end deres egen sportsgren.

- I min forskning har de fleste talenter brug for også at fokusere på noget andet. I perioder er det svært at se fremskridt, og der kommer ingen anerkendelse. Så det er godt at have noget at veksle med.

Alligevel mener hun, at skolen står over for en dannelsesopgave, hvor de skal sikre, at børnene får mere end blot det til fælles, at de er udpeget som 'talenter'. Derfor har hun også et råd til skolen:

- Arbejd aktivt med, at det er ok ikke altid at være et talent. Det er ikke et nederlag, men der kan være mange nederlag på en skole, der starter så højt så tidligt.

Facebook
Twitter