Psykolog: Smerte er skyld i mange skilsmisser blandt trafikofre

Kroniske og uforklarlige smerter kan påvirke en person så kraftigt, at det kan være svært for en partner at blive ved med at vise omsorg, forklarer en psykolog.

Omkring 6000 personer får hvert år piskesmæld med stærke smerte til følge. Langt de fleste får det i forbindelse med et trafikuheld. (© Arkiv)

Når trafikofre oplever omkring 50 procent flere skilsmisser end andre, som ikke har været udsat for en trafikulykke, så skyldes det ofte, at mange af dem rammes af stærke og kroniske smerter.

Det siger psykolog Tonni Elmose Andersen, som forsker i piskesmæld på Institut for Psykologi ved Syddansk Universitet.

Han forklarer, at det går typisk fint de første par uger efter ulykken. Her er omgivelserne i stand til at vise omsorg og bekymring:

- Men når der er gået fire måneder, så kan partneren og den øvrige familie have svært ved at forstå, at den tilskadekomne stadig har lige så ondt og stadig ikke kan passe sit job og sine pligter derhjemme, siger han.

6000 piskesmæld om året

Den kedelige skilsmissestatistik for trafikofre er dokumenteret i en ny analyse fra brancheorganisationen Forsikring og Pension, som har fulgt omkring 9000 personer, der kom til skade i et trafikuheld i 2002.

Mange af dem vil ifølge Tonni Elmose Andersens forskning have fået piskesmæld. Det får nemlig omkring 6000 personer årligt. Langt de fleste i et trafikuheld.

Svaret ligger i smerten

Et piskesmæld er en fysisk påvirkning af nakken, oftest ved en påkørsel bagfra, men symptomerne kan være svære at forklare for videnskaben. Oftest er det forbundet med stærk og langvarig smerte.

Og i smerten ligger forklaringen på de mange forliste ægteskaber hos personer, der er kommet til skade i et trafikuheld, mener Tonni Elmose Andersen.

- Ved voldsomme og konstante smerter ændrer man adfærd, man trækker sig tilbage, bliver mere stille og indadvendt, mere selvbeskyttende og depressiv. Smerten griber ind i vores dagligdag, hele vores måde at tænke på og være på, forklarer Tonni Elmose Andersen og fortsætter:

Forholdet bliver sat på pause

- Når man er i den tilstand, sætter man simpelthen parforholdet på pause. Og bliver den pause lang, har folk en tendens til at give op, siger han.

Udover de sociale konsekvenser viser analysen fra Forsikring of Pension, at hvert enkelt trafikoffer rundt regnet koster samfundet 1,3 millioner kroner frem til pensionsalderen.

Facebook
Twitter