Råd til berørte Ryanair-passagerer: Insister på at komme af sted

Passagerne har krav på hjælp fra Ryanair, siger forbrugercenter. Både hjælp til mad og til nye afgange.

Insister på at komme af sted, lyder rådet fra Forbruger-Europa, efter at Ryanair har meldt ud, at de aflyser 2000 afgange over de næste seks uger. (Foto: ANDREAS ARNOLD © Scanpix)

Bid dig fast og insister på at komme af sted.

Sådan lyder rådet til de passagerer, der de næste seks uger bliver berørt af, at luftfartsselskabet Ryanair aflyser omkring 2.000 afgange. Beskeden kommer fra Forbruger-Europa, som behandler konkrete klagesager mod erhvervsdrivende.

- Uanset, hvad der ligger til grund for aflysningen, så har man krav på at blive hjulpet af luftfartsselskabet. Enten ved at få sine penge tilbage eller ved at blive hjulpet til en ny afgang, siger Lars Arent, leder af Forbruger-Europa, der hører under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

- Luftfartselskabet er forpligtet til at tage hånd om dig. Hvis du venter, skal du have noget at spise og drikke. Og så er det afgørende for passagerne, at de kommer frem til deres destination, så tæt på på det planlagte tidspunkt som muligt. Og det betyder, at det ikke altid kan være med Ryanar, du flyver, men at et andet flyselskab vil være bedre.

Aflysningerne sker ifølge Ryanair for at rette op på en pålidelighed, der er faldet til under 80 procent i begyndelnsen af september og for at afvikle ansattes ferier. Det drejer sig om 40-50 afgange om dagen, svarende til i alt mellem 1.680 og 2.100 afgange i løbet af de seks uger.

Passagererne skal ikke betale ekstra

Flyselskaber er ikke pålagt at give passagerne dispensation, hvis der opstår uforudsete hændelser, som eksempelvis terror. Men det her kan ikke defineres således, mener Lars Arent.

- At man ikke kan afvikle sine flyafgange, fordi personalet skal holde ferie, det er ikke noget, der betyder, at man ikke skal betale kompensation. Det afgørende for, at man har ret til kompensation - altså de regler, man har i hele EU - er, hvor lang tid der er til, man skal af sted og hvor god en anden afgang, man bliver tilbudt.

Bliver man nødt til at acceptere, hvis man i stedet bliver tilbudt en anden, men dyrere afgang?

- Nej, på ingen måde. Det er jo Ryanair, der ikke lever op til den aftale, de har med passagerne. Det betyder, at de må finde en anden afgang, der ligger meget tæt på den oprindelige, og så skal det ikke koste passagerne noget, siger Lars Arent.

- Vores råd er for det første, at man skal tage fat i Ryanair og insistere på at komme af sted. Lykkedes det ikke, er det bedste at kontakte Forbruger-Europa, hvor man kan få gratis hjælp.

Hos Ryanair undskylder de over for "det lille antal kunder".

- Vi undskylder dybt over for det lille antal kunder, der bliver ramt af disse aflysninger, og vil gøre vores yderste for at finde andre muligheder for dem eller refundere deres billetter, skriver talsmand for Ryanair Robin Kiely i en pressemeddelelse.

Ryanair er Europas største flyselskab målt på antal passagerer.

Facebook
Twitter