Radikale vil have DAB-udbuddet til at gå om

Medieordfører Jens Rohde mener, at kandidaterne blev vurderet på forkerte vilkår.

Jens Rohde vil have medieudbuddet om den nye DAB-kanal til at gå om. (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

Radikale Venstre vil have omgjort udbuddet, der tirsdag endte med, at Radio- og TV-nævnet gav den nye DAB-sendetilladelse til Loud og dermed lukkede Radio24syv.

Medieordfører Jens Rohde mener, at udbuddet ikke er foregået på lige vilkår, siger han til TV 2 og til Berlingske.

Han uddyber over for DR Nyheder:

- Vi må som minumum kræve, at de beslutninger, der træffes, sker på et lige og fair konkurrencegrundlag. Og det er åbentlyst ikke sket her, siger Jens Rohde og fortsætter:

- Den ene økonomi er blevet vurderet ud fra, om den er landsdækkende, den anden økonomi er blevet vurderet ud fra, at den ikke er landsdækkende.

Han peger på, at Radio24Syv er landsdækkende, mens der er områder af landet, som Loud ikke når ud til, og det mener Jens Rohde har betydning for økonomien.

- Det skal foregå på lige vilkår. Det er ikke sådan, at en station kan være lidt landsdækkende og halvt gravid, men en anden skal være helt gravid og bære de fulde omkostninger ved at sende landsdækkende radio, siger Jens Rohde.

Økonomien var afgørende

Det kom som noget af en overraskelse, da Radio- og TV-nævnet tirsdag valgte at pege på den nye kanal Loud, som vinder af udbuddet.

Det kom efterfølgende frem, at Radio24syv primært tabte udbuddet om at drive DAB-radio, fordi kanalen scorede lavest på kriterium om størrelsen af tilskuddet.

Ansøgningerne blev vurderet ud fra tre kriterier, som hver især har en vægt på en skala fra 1 til 8. De tre kriterier var størrelsen af det samlede tilskud, der maksimalt kunne være 280 millioner kroner, samt kvaliten og realismen i ansøgningerne.

Når det gjaldt økonomien, faldt Radio24syv igennem og fik kun 1 point, fordi man var gået efter det fulde tilskud på 280 millioner kroner.

- Vi har som politikere fundet nogle penge altså 280 millioner kroner, som vi mener, der skal laves radio for. Det er jo ikke op til Radio- og tv-nævnet, om det vejer positivt med en million fra eller til. Vi har truffet en beslutning, om der skal bruges de her penge på en ny radio-kanal, siger Jens Rohde.

Den tredje ansøger DK4 Radio fik 8 point med det laveste bud på 256,25 millioner kroner. Radio Loud har fået 7 point med et bud på 260,8 millioner kroner.

Moderat opbakning fra røde partier

Jacob Mark, medieordfører, SF, fortæller til DR Nyheder, han ligeledes har undret sig over afgørelsen fra Radio- tv-nævnet.

- Det, der særligt undrer mig, er, at nævnet lægger så meget vægt økonomien, og at det skulle tælle ned, at Radio 24Syv har søgt om det beløb, der er blevet givet til at drive den nye DAB-kanal, siger han og fortsætter:

- Jeg har tænkt mig at spørge ministeren ind til afgørelsen, men jeg har svært ved at se, at man kan lade udbuddet gå om. Især når man tænker på de mennesker fra Radio Loud, der har vundet udbuddet og regner med, at de skal til at lave radio til april.

Medieordfører og politisk ordfører for Socialdemokratiet, Jesper Petersen, skriver følgende i en sms til DR Nyheder:

- Radio- og TV-nævnet har truffet afgørelse om, hvem der skulle vinde udbuddet. Nu bliver der rejst nogle spørgsmål om baggrunden for deres afgørelse, og dem må nævnet jo så svare på og redegøre for.

Enhedslistens medieordfører Søren Søndergaard siger til TV2, at partiet vil forlange en redegørelse fra Radio- og TV-nævnet og fra kulturministeriet om deres overvejelser, og om reglerne er overholdt, men at man ikke vil kræve at udbuddet skal gå om.

Til Ritzau oplyser Slots- og Kulturstyrelsen, at det ikke er muligt at klage over Radio- og tv-nævnets afgørelser.

Kvalitet og realisme

Når de gjaldt de to andre kriterier, kvalitet og realisme, fik Radio 24Syv og Loud identiske karakterer, nemlig 7 og 6.

Loud fik en samlet score på 6,65, Radio24syv fik 5,10 og DK4 Radio fik 4,65.

Loud er et samarbejde mellem ni regionale radiostationer og kulturinstitutioner som Nationalmuseet, Roskilde Festival, Vega, Mungo Park og Enigma. Målgruppen er unge i alderen 15-32 år, og den nye radiostation forventes at sende fra 1. april 2020.

Artiklen er opdateret med kommentar fra Jens Rohde (R), Jesper Petersen (S) og Jacob Mark (F).