Rapport: Lærere aner ikke, hvad elevernes resultater i nationale test betyder

De nationale test fungerer ikke og bør derfor skrottes, mener professor på Aarhus Universitet.

Kun ti procent af lærerne i en ny undersøgelse kunne svare rigtigt på, hvordan de skulle fortolke deres elevers resultater i de nationale test. (Foto: STEFFEN ORTMANN © Scanpix)

Der er store problemer med danske lærere og skolelederes brug af de nationale test, som skal måle elevernes faglige niveau.

Det fremgår af en ny rapport, som professor Jeppe Bundsgaard, Aarhus Universitet, og Morten Rasmus Puck fra Center for Skoleforskning har gennemført.

I rapporten er lærerne blevet bedt om at svare på et spørgeskema, og i gennemsnit svarer lærerne kun rigtigt på to ud af seks spørgsmål om de nationale test.

Blandt andet aner de fleste ikke, hvordan de skal fortolke de point, deres elever får i de nationale test - kun 10 procent svarer i undersøgelsen rigtigt på, hvordan de skal tolke elevernes point.

- En af de ting, som lærerne ikke er klar over, er, at der er usikkerhed på resultaterne. Det vil sige, at en elev, som får 20 point på resultaterne, egentlig sagtens i virkeligheden kan være på 40 point, forklarer Jeppe Bundsgaard.

- Det vil sige, at man risikerer at sætte ting i værk, som ikke er nødvendige. Så hvis man lægger for meget vægt på de her resultater, risikerer man at lave de forkerte indsatser.

Undersøgelsen viser også, at lærere og skoleledere generelt set ikke mener, at de nationale test er et brugbart redskab. Alligevel svarer omkring 60 procent af lærerne, at de bruger resultaterne til at iværksætte særlige indsatser over for eleverne.

Mere end halvdelen af lærerne underviste desuden specifikt i stoffet til de nationale test i ugerne op til, at eleverne skal testes. Det er også problematisk, mener Jeppe Bundsgaard:

- Det, der testes, er nogle meget tekniske færdigheder, som måske i virkeligheden ikke er det vigtigste at undervise eleverne i, siger han.

Jeppe Bundsgaard mener ikke, at lærerne kan klandres for deres manglende viden omkring testens usikkerheder. De er nemlig ikke blevet klædt godt nok på af eksempelvis Undervisningsministeriet. Faktisk opfordrer Jeppe Bundsgaard politikerne til helt at skrotte de nationale test - i hvert fald i deres nuværende form.

- Jeg tror, at man skal overveje at finde en anden måde at få svar på de her spørgsmål, som er vigtige at have som stat, kommune, skole eller lærer - hvordan ved vi egentlig, hvad eleverne kan, siger han.

Opdateret kl. 11.56: Vi har tilføjet, at Jeppe Bundsgaard ikke mener, at lærerne kan klandres for deres manglende indsigt i testens usikkerhed.

Facebook
Twitter