Rastepladser mister toiletter og bænke: 'Vi bruger for meget krudt på ubrugte pladser'

134 danske rastepladser langs de statslige veje får fjernet faciliteter.

Nogle rastepladser har siden juni blandt andet fået fjernet toiletter og skraldespande, fordi Vejdirektoratet har vurderet, at de ikke blev brugt særlig meget. (Illustration: DR Nyheder)

Når du i fremtiden kører afsted på de danske landeveje, skal du være opmærksom på, at det ikke bliver ligeså nemt at holde ind på en rasteplads for at gå på toilettet eller nyde en medbragt madpakke på en bænk.

Halvdelen af de danske rastepladser langs de statslige veje bliver nemlig i disse dage nedgraderet og får blandt andet fjernet bænke, skraldespande og toiletter.

Det oplyser Ivar Sande, der er afdelingsleder i Vejdirektoratet.

- Vi nedgraderer nogle pladser, fordi de ikke bliver brugt særlig meget. Vi bruger for meget krudt på at drifte dem med græsklipning, rengøring af toiletter og tømning af skraldespande. Vi tror ikke, folk vil kunne mærke det, siger han.

Færre men bedre pladser

Efter nedgraderingen af de 134 pladser, vil der være 135 tilbage med faciliteter. De steder vil de næste par år blive renoveret for de midler, der bliver sparet ved at have færre steder at holde, fortæller Ivar Sande.

- Det kan være, vi skal gøre oftere rent eller skifte borde og bænke ud. Vi håber, at bilisterne vil kunne mærke, at der kommer bedre forhold især i forhold til rengøring og toiletforhold, som er det, folk går meget op i, siger han.

Er du ikke bekymret for, at der vil blive smidt skrald i naturen, hvis folk alligevel holder ind på en plads for at hvile sig?

- Jo, der vil måske være nogle steder, hvor der i en periode vil blive smidt noget affald, fordi folk har været vant til, at der er skraldespande. Men når folk alligevel ikke kan sidde der, så tror jeg, at der naturligt vil komme mindre skrald, siger han.

Utilfredshed hos danske vognmænd

Men hos foreningen DTL - Danske Vognmænd kan man langt fra se, hvorfor det er nødvendigt at fjerne faciliteter på så mange rastepladser.

Ifølge Ove Holm, der er underdirektør i DTL, får foreningen flere meldinger fra medlemmer, der fortæller, at der er mangel på rastepladser, når de kører rundt på de danske veje.

- Det vil blive endnu værre nu. Og fordi chaufførerne er stærkt reguleret af køre- og hviletidsregler, så giver det problemer. De skal køre skarpt på klokken ellers får de bøder. De kan ikke bare tage den næste rasteplads med et toilet, siger han.

Facebook
Twitter