Realitystjerner vil have unge til at kvitte populær druk-dims

Trods corona har unge ikke lagt ølbongen på hylden, lyder det fra realitystjernen Philip May.

Ølbongen er et 'deleinstrument', der går fra brandert til brandert, når festen er i gang.

Når realitykendissen Philip May fester, får den alt, hvad den kan trække, og han er gerne den, der sætter gang i løjerne.

Og det er der kun én måde at gøre på.

- Man skal sørge for, at folk får noget at drikke, så de smider hæmningerne, siger han.

Og det gør man altså rigtig effektivt ved hjælp af det populære drukredskab: ølbongen.

31-årige Philip May var med i Paradise Hotel for første gang i 2015. (Foto: Simon Læssøe © Scanpix)

- Jeg har jo drukket ølbong, siden jeg var 15 år. Først var det noget, man drak på festivaler. Nu har folk en stående hjemme i stuerne, siger Philip May.

En ølbong er typisk en lang slange med en tragt i den ene ende og en ventil i den anden ende. Slangen fylder man med øl, hvorefter man sætter den til munden, åbner for ventilen og fylder maven med øl på ganske få sekunder.

Og ølbongen er, med Philip Mays ord, et 'deleinstrument', fordi den går fra person til person ved en fest, i studentervognen eller på festivalspladsen.

Trods corona bruger de unge stadig ølbongen, siger Philip May. (Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix) (Foto: Henning Bagger © Henning Bagger)

Coronaklam

Men nu advarer Philip May sammen med en stribe andre tidligere deltagere fra realityprogrammet 'Paradise Hotel' mod det populære redskab.

Det gør han i kampagnefilmen 'Hvem deler du spyt med?', som skal gøre unge mere bevidste om, hvordan man spreder bakterier, men også coronavirus, når man fester og bruger en ølbong.

I filmen ser man realitydeltagerne drikke, danse og sende en ølbong rundt imellem sig. En enkelt kaster op.

Ølbongen er smurt ind i en væske, som kun kan ses i UV-lys, og det ved deltagerne ikke. Da lyset bliver slukket, og UV-lyset tændt, kan man se, hvordan alle deltagerne er smurt ind i det stof, som ellers til at begynde med kun var på ølbongen.

De har det om læberne, på hænderne og på alle glassene.

- Ølbongen har været en god ven for mig. Nu synes jeg faktisk, at det er lidt ulækkert. Tit skal man se tingene på den lidt hårde måde, før man forstår det, siger Philip May.

Og han kommer ikke til at tage en ølbong igen, siger han.

- Næste gang skal den i hvert fald være kogt igennem firehunde gange, før jeg overvejer det, siger han.

Han erkender, at realitydeltagerne med deres hang til vilde fester måske ikke er de bedste rollemodeller for en mere ansvarlig drukkultur.

- Vi lærte det på den hårde måde. Og måske kan de unge spejle sig i den måde, vi fester på. Og siver den ind hos os, kan det være, der er lidt flere folk, der hører efter.

Du kan se lidt af kampagnefilmen her:

Bag kampagnen står Lungeforeningen og kommunikationshuset Sincera, der vil have unge til at feste mere ansvarligt.

Og der har været meget fokus på de unge på det seneste uger, hvor antallet af coronasmittede igen er steget markant.

Statsminister Mette Frederiksen (S) har ad flere omgange appelleret til, at unge skal skrue ned for festerne af hensyn til de stigende smittetal.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter