Snart bliver der igen udgivet en særlig avis til børn i Danmark. I marts lukkede Berlingske Media avisen Kids’ News. Nu er konkurrenterne fra JP/Politikens Hus klar med en afløser til de 9-12 årige, Børneavisen, der bliver sendt på gaden til september.
- Vi kommer til at ligne Kids’ News på nogle få måder. Vi har også kigget meget på den store succes Aftenposten Junior i Norge og brugt fokusgrupper enormt meget. Vi har vores helt eget koncept, som vi har arbejdet på siden september sidste år, hvor vi forsøger at involvere børnene via vores digitale univers. Børnene er selv eksperter på, hvad de gerne vil vide noget om. Det er vi ikke som voksne. Det er blandt andet det, vi skal bruge det digitale til, siger Louise Abildgaard Grøn, direktør og chefredaktør for Børneavisen.
Skal tage kampen op mod skærmtid
Børneavisen på 24 sider henvender sig til de 9-12 årige og udkommer hver tirsdag. Blandt ambitionerne med avisen er - ud over selvfølgelig at lave et rentabelt produkt - at tage kampen op med tablet-skærmene.
- Børneavisens publicistiske mission er at bidrage til børns demokratiske og sociale dannelse, som ofte er under pres i takt med den stigende skærmtid, siger koncerndirektør i JP/Politikens Hus, Dorthe Bjerregaard- Knudsen, i en pressemeddelelse.
Netop målgruppens forkærlighed for skærme er blandt grundene til, at Børneavisen bliver trykt på særligt godt papir.
- Det bliver et særligt magasintryk, hvor farverne på billeder og avissider står godt. I en af vores fokusgruppeundersøgelser sagde børnene, at det var næsten som at sidde med en skærm, og så var vi jo solgte, siger chefredaktør Louise Abildgaard Grøn.
Vil lave konstruktive nyheder
Et andet særkende for avisen bliver såkaldt ‘konstruktive nyheder’, som blandt andre DR Nyheders forhenværende nyhedsdirektør Ulrik Haagerup var med til at fremføre. Konstruktiv journalistik fortæller om løsninger frem for kun problemer.
- Børn kan godt blive lidt skræmte af nyhederne i de voksnes aviser. De er meget interesserede i det, der står i de voksnes aviser, men vi pakker det lidt anderledes ind. Blandt andet kigger vi meget på konstruktiv journalistik, som børn gerne vil have, siger Louise Abildgaard Grøn.
Børneavisen har modtaget to millioner kroner i støtte fra Kulturministeriets innovationspulje. Børneavisen kan købes for 199 kroner for otte udgivelser eller 39 kroner i løssalg.