Regeringen vil gøre det billigere at flyve fra Københavns Lufthavn

Ifølge ekspert vil regeringens nye strategi presse priserne på flybilletter ned.

- International tilgængelighed og effektive flyforbindelser har markant betydning for økonomisk vækst og beskæftigelse i Danmark, siger Brian Mikkelsen om ny strategi. (Foto: Sarah Christine Nørgaard © Scanpix)

Ved middagstid mandag fremlagde regeringen sit nye udspil til en luftfartsstrategi.

Med transportminister Ole Birk Olesen (LA) og erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) i spidsen vil regeringen have den såkaldte lufthavnsafgift sat ned, så flyselskaberne skal betale mindre til Københavns Lufthavn for at flyve ind og ud af lufthavnen.

- Regeringen vil presse prisen ned i Københavns Lufthavn, så flypassagererne kan flyve billigere fra Kastrup, siger Ole Birk Olesen.

Jacob Petersen, luftfartsanalytiker hos Sydbank, er enig i, at det i sidste ende er flypassagererne er vinderne.

- Jeg er helt overbevist om, at det kommer til at betyde lavere billetpriser, siger han.

- Man kan forestille sig, at der er andre flyselskaber, der vil finde Københavns Lufthavn endnu mere attraktiv, og at de selskaber, som allerede er der i dag, vil benytte lufthavnen endnu mere på nye destinationer. Så det vil give et bredere og mere varieret udbud af rejser, siger Jacob Petersen.

Størrelsen på flyafgiften bliver lagt fast gennem forhandlinger mellem lufthavnen og flyselskaberne, men da Københavns Lufthavn ligger under for en særlig bestemmelse i loven, kan staten gå ind og fastsætte, hvor høj afgiften skal være.

Flere daglige afgange

Regeringen mener, at afgiften skal sænkes, for at de kan nå målet om at komme op på 40 millioner passagerer om året. I dag flyver 29 millioner passagerer hvert år til og fra Københavns Lufthavn.

- Regeringen ønsker at styrke grundlaget for, at der bliver etableret flere ruter og flere daglige afgange til og fra Danmark, samt at indenrigstrafikken får de bedst mulige betingelser, siger Ole Birk Olesen, der suppleres af erhvervsministeren:

- International tilgængelighed og effektive flyforbindelser har markant betydning for økonomisk vækst og beskæftigelse i Danmark, siger Brian Mikkelsen.

I dag betaler flyselskaberne i gennemsnit 183 kroner til Københavns Lufthavn for hver passager, der letter fra flyvepladsen.

Dermed ligger lufthavnen i den dyre ende sammenlignet med de andre nordiske landes hovedlufthavne.

Afgiften i København er for eksempel 79 procent højere end i Gardermoen-lufthavnen i Oslo.

Facebook
Twitter