Regeringen vil luge ud i forbrugermærker

Der er for mange forbrugermærker, mener regeringen. Derfor vil de nu tjekke, om mærkerne lever op til forbrugerombudsmandens retningslinjer.

Regeringen vil rydde op i de mange forbrugermærker, vi møder i butikkerne.

Det vrimler med forbrugermærker som Øko-mærket,

Svanemærket
, A-mærket, Nøglehulsmærket og Indeklimamærket. Men nu skal der ryddes op i junglen af forbrugermærker. For regeringen er med et flertal i ryggen klar til at luge ud i mærkerne og gøre det nemmere for
forbrugerne
at vælge de rigtige produkter.

I første omgang vil regeringen bede Forbrugerrådet om at gennemgå de 20 mest almindelige mærker.

- Vi skal lave en undersøgelse af de har mærker, så vi kan være sikre på, at de lever op til

forbrugerombudsmandens
retningslinjer
, siger Lotte Rod, der er fødevareordfører hos De Radikale.

Nemmere at være forbruger

På længere sigt vil regeringen rydde op i mærkerne - som en del af en kommende forbrugerlovpakke, som regeringen ventes at præsentere i løbet af få uger.

- Målet er, at det skal være nemt at være

forbruger
, understreger Lotte Rod og siger, at det helt optimale jo ville være et eneste mærke, der sikrer både sundhed, miljø og
dyrevelfærd
og så videre.

Hvis undersøgelsen viser, at nogle mærker ikke lever op til kravene, bør

forbrugerombudsmanden
kontakte virksomheden bag mærket, fastslår Lotte Rod.

Forbrugerrådet begejstret

Hos Forbrugerrådet vækker forslaget glæde, fordi mange

forbrugere
ikke ved, hvilke mærker, de kan stole på.

- Det er helt centralt, at mærkerne giver den information, vi kan stole på. Og det vil vi gerne medvirke til at gennemgå, siger afdelingschef i Forbrugerrådet, Vagn Jelsøe.

Han understreger, at hovedproblemet ligger i private- og NGO-organisationer, der laver deres egne mærker. Derfor bør der ryddes op i de mange mærker, mener han.

- Folk kan ikke huske så mange mærker, og så har de ingen betydning. Mærkerne skal være til at huske. Man skal vide, hvad de står for, når man ser dem, siger han.

I TV Avisen klokken 21.00 kan du se mere om forbrugermærkerne

Facebook
Twitter