Region hjælper sårbare ældre uden om udskældt bookingsystem

I Region Sjælland erkendte de tidligt, at sårbare ældre har vanskeligt ved at booke en tid til vaccination.

Region Sjælland har udvalgt de mest sårbare ældre, der får tilbudt en konkret tid til coronavaccination. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

I Region Sjælland har de erkendt, at sårbare ældre har mere end vanskeligt ved få booket en tid til vaccination mod coronavirus på vacciner.dk.

Derfor etablerede de et samarbejde med regionens 17 kommuner, der siden har samlet de mest udsatte ældre på lister.

De får så tilbudt en tid til vaccination og transport derhen - uanset om de har fået et brev i deres E-boks eller ej, fortæller Trine Holgersen, direktør i Det nære sundhedsvæsen, der er en del af Region Sjælland.

- Kommunerne har talt med borgere, der har haft vanskeligt ved at booke en tid, men også borgere, som godt kunne booke, men som synes, at det var svært at komme igennem. Så har vi skabt plads i vaccinationscentrene til, at de kunne komme herind, siger hun.

System skaber dybe frustrationer

Vaccinationssystemet skaber i øjeblikket dybe frustrationer hos de sårbare ældre og deres pårørende, der efterlyser en langt mere simpel måde at få en tid på.

Ifølge Trine Holgersen er der ingen tvivl om selve IT-systemet er årsagen til de frustrationer, og at det her, de sårbare ældre skal tilbydes hjælp.

- For mange er det helt naturligt at bruge sådan et system, men det er vanskeligt for andre. Men det er jo været helt afgørende lige nu, at det er de særligt sårbare, der skal vaccineres. Det har kaldt på, at vi har brugt nogle andre løsninger end dem, vi forventer kommer til at gøre sig gældende, når de store grupper skal ind og vaccineres, siger Trine Holgersen.

Så det er en erkendelse af, at der er borgere, der ikke kan finde ud af at booke tid på vacciner.dk?

- Selvom man har Nem-ID, er det ikke sikkert, at man føler sig tryg ved det. Det vigtigste er, at de, der ønsker det, vælger vaccinen til, og så må vi etablere systemerne, sådan at de kan få adgang. Og det har vi gjort i samarbejde med kommunerne, siger direktøren.

Ældre Sagen: Gode nyheder

Hos Ældre Sagen kalder vicedirektøren Region Sjællands metode for 'rigtig gode nyheder'. Organisationen sendte tidligere et åbent brev til blandt andet sundhedsministeren om bookingsystemet, der har skabs kaos hos de ældre.

- Det virker som en rigtig måde at gøre det på. Myndighederne påtager sig opgaven at komme med en meget mere grydeklar løsning til den enkelte borger, der får at vide, at det foregår på et bestemt tidspunkt og bliver tilbudt transport, siger Michael Teit Nielsen.

DR Nyheder har været i kontakt med landets øvrige regioner. Flere oplyser, at de også i større eller mindre grad har lignende projekter i gang.

- Region Syddanmark har gang i en lignende løsning. Det varierer lidt fra vaccinationscenter til vaccinationscenter, hvor langt man er, men flere steder er man i dialog med kommunerne, skriver Region Syddanmark.

- I Region Midtjylland har kommunerne også kontakt til de ældre borgere og hjælper med booking af tid og kørsel til de, der har brug for det, oplyser Region Midtjylland.

Hos Ældre Sagen har man endnu ikke overblik over, om de lokale løsninger har afhjulpet problemet.

- Det er lidt for tidligt at vurdere, om man ud fra henvendelserne til os kan se, at nu vender bølgen, fordi antallet af klager falder. Det vil vi selvfølgelig holde øje med i de følgende dage, siger vicedirektør Michael Teit Nielsen fra Ældre Sagen.

Rettelse: Det fremgik tidligere af artiklen, at der er 16 kommuner i Region Sjælland. Det korrekte tal er 17.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter