Rejsebureauernes telefoner er lagt ned af rejselystne danskere: 'Jeg har aldrig oplevet et så stort tryk'

Efterspørgslen på rejser betyder, at man slet ikke kan komme igennem til de største rejsebureauer.

Telefonerne er rødglødende hos rejsebureauerne til trods for stigende coronasmitte i Europa. (Foto: Grafik: Søren Winther Nørbæk © DR)

- Netop nu er der ekstraordinært mange, der ringer til os, og alle vores linjer er derfor optaget. Ring gerne tilbage til os senere, når linjerne er åbne igen. Tak for dit opkald. Bip bip bip.

Sådan lyder det netop nu, hvis du ringer til rejsebureauet Spies.

Der er nemlig så mange danskere, der vil til sydens sol, at de ikke kan følge med på telefonerne, fortæller Jan Vendelbo, der er administrerende direktør.

- Det er både helt fantastisk og helt forfærdeligt. Jeg har aldrig oplevet et sådant tryk i alle mine år i rejsebranchen. Vi har heller aldrig oplevet så lange ventetider. Og det har vi det rigtig, rigtig forfærdeligt med.

Hos Spies sender man ifølge direktøren 45.000 danskere afsted på rejse i en normal juli.

For to-tre måneder siden lød de mest optimistiske scenarie på, at man ville nå 30 procent af det, men som det ser ud nu, når man at sende 80 procent afsted.

- Ketchup-effekten for otte uger siden kunne vi umuligt forudsige. Vi var jo i en situation, hvor vi mere eller mindre havde været lukket ned i halvandet år, og så eksploderede efterspørgslen nærmest over natten, fortæller Jan Vendelbo.

Færre ved telefonerne

Og det er ikke kun hos Spies, hvor rejselystne danskere har haft svært ved at komme igennem på telefonerne, siden rejserestriktionerne igen gjorde det muligt at rejse.

Ifølge Lars Thykier, der er administrerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening, er det en gennemgående udfordring hos de store rejsebureauer.

Forklaringen på de lange ventetider er dog ikke kun stor interesse hos kunderne.

- En del medarbejdere er blevet opsagt under coronakrisen og er ikke kommet tilbage, fordi man ikke vil rekruttere, før der var noget at lave, siger han.

Derudover har coronapandemien også betydet, at danskerne simpelthen har flere spørgsmål end tidligere, forklarer Lars Thykier.

- Man kan jo læse meget på hjemmesiderne og booke rejsen, men der er bare en usikkerhed i øjeblikket. Man vil gerne lige høre, hvordan det nu er med afbestilling, indrejseregler og så videre. Og der er det altså lettere at tale med en person, der ved noget om det.

Hos Spies har man taget konsekvensen af de travle telefoner og ansat 12 nye kundeservicemedarbejder de seneste ti dage.

Nye rejsemønstre

Coronapandemien har i halvandet år mere eller mindre lukket ned for rejsebranchen herhjemme. Og selvom man nu igen har fået travlt, har danskernes rejsemønstre ændret sig.

Hvor kunderne før coronapandemien ringede og bookede sommerrejsen to, tre eller fire måneder ude i fremtiden, er tidshorisonten blevet markant kortere, siger Lars Thykier.

- Når man køber rejse, køber man også forventninger. At glæde sig til en rejse, der ikke bliver til noget, har man ikke lyst til, så man køber måske til en uge eller to frem i tiden. Det er en anderledes måde at købe på, end vi er vant til, og det er udelukkende grundet corona.

Mallorca er også i år et af de mest populære rejsemål hos danskerne. (Foto: CATI CLADERA © Ritzau Scanpix)

Og det mærker man også hos Spies, hvor man dog også sælger flere ferier end normalt til skolernes efterårsferie, vinteren og faktisk også til næste sommer.

Og når det kommer til rejsemålene, så vælger danskerne de sikre, og dem de har prøvet før, siger Jan Vendelbo.

- De mest populære er Mallorca, De Kanariske Øer, Kreta og Rhodos, Cypern og Madeira.

Smittetallene går desværre den forkerte vej i øjeblikket især i Sydeuropa. Direktør for Udenrigsministeriets Borgerservice, Erik Brøgger Rasmussen, vurderer dog, at man kan rejse til det meste af Europa hele sommeren.

- 20 procent af de store landes BNP (bruttonationalprodukt, red.) udgøres af turismen. Alt er lagt an på, at de skal have en sommersæson med kunder i butikken, ellers kan deres økonomi ikke holde til det, siger han.

Facebook
Twitter