Rejsekortet: Her er de seks største kritikpunkter

Kritikken er haglet ned over rejsekortet efter Kontant på DR1 tirsdag satte fokus på den nye billetsystem til bus og tog.

Kritikken er haglet ned over rejsekortet efter Kontant på DR1 i tirsdag satte fokus på den nye billetsystem til bus og tog. (Foto: Mikkel Skovsgaard © DR)

Siden Kontant tirsdag aften afdækkede en række problemer med rejsekortet til busser og tog, har DR modtaget talrige mail med kritik af rejsekortet ligesom Gregers Mogensen fra Rejsekortet A/S fik hele 60 spørgsmål i en chat her på dr.dk.

I Kontant får rejsekortet kritik af både Forbrugerrådet og eksperter.- Systemet er forvirrende. Det er nemt at glemme at tjekke ud, det er ikke muligt at se, om du har fået tjekket rigtigt ind og ud, og så ligner standerne hinanden for meget, siger Ali Öskil, der adjunkt på Institut for Mekanisk Teknologi, DTU.

Seks kritikpunkterMeldingerne til DR efter programmet er også kritiske. Her følger de fem største kritikpunkter:Selvom man tjekker ud, og standeren på stationen viser "ok", viser det sig nogle gange, at man alligevel ikke er tjekket ud af systemet, og derfor trækkes 50 kroner.Det er ikke muligt at få en kvittering for rejsen, så man kan bevise, at man er tjekket ud.Rejsekortet registrerer en anden rejse, end den man har foretaget. Typisk sker fejlene i busserne, så man bliver takseret for flere zoner, end man har kørt.Det er ikke muligt at tjekke ud på busstoppestederne - kun i busserne. Hvis man skal skifte bus, men den næste bus ikke kommer, har man ikke mulighed for at tjekke ud - og trækkes derfor 50 kroner.Man skal give sine kortoplysninger over telefonen, hvis man har fået nyt betalingskort eller skal have ændret sin tank-op aftale. Det er utrygt at videregive personlige oplysninger og besværligt at sidde i telefonkø.Tjek ind og ud standerne er næsten ens, så man kan komme til at tage fejl.Rejsekortet A/S lover at problemerne bliver løst på sigt.

Facebook
Twitter