Rejseselskab skal hurtigt finde nye fly til 700 charterturister efter nordjysk konkurs

I efterårsferien skulle Bravo Tours have sendt hundredvis af danskere på ferie med Great Dane Airlines, der i går gik konkurs.

Flyselskabet Great Dane Airlines blev lanceret og offentliggjort i 2019. (Foto: Henning Bagger © Ritzau Scanpix)

Efterårsferien banker på døren, og for tusindvis af danskere betyder det en tur ned i sydens sol. Men for cirka 700 ferieklare tikkede der i går en bekymrende nyhed ind.

Det har sikkert givet en knude i maven hos mange, der skulle flyve med flyselskabet. Og for rejseselskabet Bravo Tours har det sat gang i et kæmpe stykke arbejde. Den kommende weekend skulle de sende de godt 700 charterturister afsted på ferie med Great Dane Airlines.

For er der nu overhovedet et fly til alle dem?

- Det håber jeg sandelig på, fortæller administrerende direktør i Bravo Tours, Peder Hornshøj.

- Lige siden vi fik beskeden i går eftermiddags, har vi arbejdet på højtryk for at redde efterårsferien for alle de her mennesker. Vi er et godt stykke henne ad vejen, og det er min helt klare opfattelse, at vi nok skal redde ferien for langt de fleste, siger han.

Skal finde nye fly og bemandinger

Størstedelen af de feriegæster, som Bravo Tours skulle sende afsted den kommende weekend, skulle flyve fra Aalborg Lufthavn. Det er også her, at Great Dane Airlines har haft kontor og base.

Er du vant til at færdes i lufthavne, ved du nok, at det som regel er meget let at leje en bil, der kan fragte en videre.

Man skal man som rejseselskab ud og leje fly, er det ikke helt lige så let, fortæller Peder Hornshøj fra Bravo Tours.

- Man kan ikke bare lige leje fly. Men der er selvfølgelig fly rundt omkring. Der er lidt muligheder i Danmark, men vi er selvfølgelig også i udlandet for at finde fly til alle vores mange gæster, der skal afsted nu her.

- Men ét er at leje et fly. Noget andet er at finde nogen, der kan flyve det. For der skal være piloter og stewardesser til det også, fortæller Peder Hornshøj.

Lars skal finde nyt fly hjem fra Malaga

Det var blandt andet til byen Malaga på den spanske sydkyst, at Great Dane Airlines fløj passagerer hen.

Typisk var sæderne optaget af en blanding mellem charterturister, der havde bestilt deres tur gennem et rejsebureau, og folk, der havde bestilt deres billet på egen hånd, og selv arrangeret deres ferie.

I det sydspanske sidder Lars Nielsen lige nu med sin kone på det, der skulle have været en afslappende ferie. I søndags fløj de med flyselskabet til Spanien på en billet, de netop selv havde booket.

I søndags fløj Lars Nielsen og hans kone fra Aalborg til Malaga med Great Dane Airlines. Nu skal parret finde et nyt flyselskab, der kan tranportere dem hjem igen. (Foto: (Privat foto) © DR Nyheder)

Planen var, at de på søndag skulle flyve hjem igen med samme selskab. Men det kan altså ikke lade sig gøre nu.

- Jeg er i salgsbranchen og står med kundemøder mandag morgen, så jeg skal jo have fundet en løsning. I vores tilfælde vil det nok komme til at betyde, at vi skal hjem en dag tidligere end planlagt.

Lige nu er den mest sandsynlige mulighed, at parret fra Aalborg først skal flyve til København og herefter hjem til Nordjylland.

- Min kone har faktisk også været inde og se, at man kan tage et tog hjem. Det tager 16 timer, men så sagde jeg altså nej, griner Lars Nielsen.

Kunder kan få penge tilbage - måske

Ifølge souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Lars Arent, skal man kontakte Rejsegarantifonden, hvis man sidder i samme situation som Lars Nielsen.

- De vil sørge for at finde ud af, hvordan man kan komme hjem på anden vis. Og skal man blive på sin destination længere end forventet, vil de formentlig også sørge for, at man får et sted at overnatte.

Har man købt billetter, men er endnu ikke kommet afsted, så er det mere usikkert, om man kan få sine penge tilbage, forklarer Lars Arent.

- Ved flykonkurs er det typisk sådan, at har man for eksempel betalt med kreditkort som MasterCard eller Visa-kort, så kan man via sin bank gå til selskaberne, som har noget konkursdækning. Det samme har man ikke, hvis man har brugt sit helt almindelig Dankort. Der er det altså ikke sikkert, man får pengene tilbage ad den vej.

Et 'kæmpe puslespil' skal gå op

Lige nu arbejder Bravo Tours både dag og nat på at finde nye fly til de folk, der skal afsted fra Danmark inden længe, fortæller administrerende direktør Peder Hornshøj. Men samtidig skal der også findes en løsning på at få dem hjem igen.

Peder Hornshøj tror dog på, at der nok skal blive fundet en løsning på begge dele.

- Jeg er ret fortrøstningsfuld med, at folk kommer afsted, og at man kommer afsted til tiden også i langt de fleste tilfælde.

Selvom du måske har svært ved at finde tålmodigheden frem, hvis du skulle have været afsted med Bravo Tours på et Great Dane Airlines-fly, skal du ikke kontakte rejseselskabet lige nu.

- Vi skal nok kontakte alle, der er impliceret i det her. Det er et kæmpe puslespil for at få til at gå op lige nu. Det vil vi selvfølgelig helst have så meget arbejdsro til som overhovedet muligt. Men vi skal nok holde folk orienteret, lover Peder Hornshøj.

Facebook
Twitter