Reklamer i postkasser deler danskerne

Glittede tilbudsaviser, der trykkes og omdeles i kolossale antal, er en kæmpe magtfaktor i dagligvarehandlen, som deler danskerne

Danskerne er delte i spørgsmålet om nytten i reklameaviser (Foto: DR- Johnny Krone)

Selvom der kommer flere og flere digitale reklamer, foretrækker massevis af mennesker stadig at bladre i den trykte tilbudsavis, skriver Berlingske Business tirsdag.

Halvdelen finder det praktisk

Faktisk mener halvdelen af danskerne, at "det er lettere og mere praktisk at bruge fysiske reklametryksager end at læse reklamer på nettet".

Det viser en undersøgelse, som Lead Agency ApS har foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov Zapera.

Ikke mindre end 50 kilo reklamer hældes hvert år ind af gennemsnitsdanskerens brevsprække, og det koster et milliardbeløb at lave og omdele de glittede tryksager, der lokker med alt fra billige sodavand til havefræsere.

330 millioner tilbudsaviser

Hos detailkæden Coop lægger man stor vægt på sine tilbudsaviser, som årligt sendes ud i et antal på 330 millioner.

- For både omsætning og kundestrøm er tilbudsaviserne den absolut største magtfaktor i dagligvarehandlen, fortæller informationschef Jens Juul Nielsen.

- Selvom der på den ene side er en større gruppe, som siger nej tak til reklamer, så reduceres betydningen altså ikke. De er fortsat afgørende for, at vi kan sælge varer, tilføjer han.

Nej tak fra en halv million

590.000 danskere siger "nej tak" til reklamer og 240.000 ønsker heller ikke gratis aviser i postkassen. Samtidig vinder annoncer på internettet frem.

Ikke desto mindre vil tilbudsaviserne blive hos os i mange år fremover, vurderer lektor Marcus Schmidt fra Copenhagen Business School.

- Siden internettet blev opfundet i starten af halvfemserne, har man forudsagt, at den trykte tilbudsavis dage var talte i løbet af få år, men det er faktisk gået modsat, siger han ifølge Berlingske Business.