Rektor: Færre vil være sygeplejerske, pædagog og lærer, hvis vi ikke længere reklamere for det

Rektor kalder spareforslag på uddannelsesreklamer for "paradoksalt".

Rektor Camilla Wang, professionshøjskolen Absalon, mener, at regeringens besparelser på uddannelsernes markedsføring er i strid med regeringens mål om flere sygeplejersker og pædagoger og mindre frafald på uddannelserne. (Foto: UCSJ © UCSJ)

Reklamer for gymnasier og videregående uddannelser er "løbet løbsk", og de skal skæres væk.

Sådan lyder det fra uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen (S). I stedet skal de 550 millioner kroner, som uddannelserne bruger på markedsføring bruges på regeringens 20 nye nærpolitistationer.

Det kommer bag på professionshøjskolerne, der blandt andet uddanner landets sygeplejersker, lærere og pædagoger.

Regeringen vil ansætte 1.000 flere sygeplejersker de kommende år, og SF står stejlt på at få flere pædagoger i landets institutioner.

- Det er overraskende, at man nu vælger at skære her, fordi det lige præcis er nogle politiske dagsordener, man i øvrigt prøver at fremme, siger Camilla Wang, der er rektor på professionshøjskolen Absalon.

Færre ansøgere

Men der bliver færre unge, som står klar til at uddanne sig til de brancher, som til gengæld skriger på ny arbejdskraft.

Uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen (S). (Foto: Niels Christian Vilmann © Scanpix)

Da antallet af ansøgere til professionsuddannelserne faldt igen sidste år, sagde Ane Halsboe-Jørgensen.

- Jeg er minister i en regering, der rigtig gerne vil styrke vores nære velfærd. Og der er det selvfølgelig et problem, at interessen for pædagog- og sygeplejerskeuddannelsen falder.

Men med det nye reklamestop, bliver det kun værre, advarer rektor Camilla Wang.

Hun mener, professionshøjskolerne bliver taberne i et reklamefrit studievalg, hvor de unge synes, universiteterne er mere attraktive.

- En større og større andel af dem, der kommer med gode karakterer, søger mod universiteterne. Så vi mangler både ansøgere, men vi mangler også at få den relativt rigtige andel af de rigtig fagligt dygtige studerende, siger Camilla Wang.

Hun peger desuden på, at mindre information og kontakt med kommende studerende vil øge antallet af studerende, der vælger forkert, og i sidste ende dropper ud.

Minister var med i reklamekampagne i februar

I februar i år var ministeriet selv med til at køre en stor reklamekampagne for at få flere til at søge ind på netop professionsbachelor-uddannelserne.

- Jeg håber, at de unge, der står over for at skulle søge uddannelse, har blik for de mange gode velfærdsuddannelser, sagde Ane Halsboe-Jørgensen dengang i en pressemeddelelse om den nye reklamekampagne, som blev lavet blandt andet i samarbejde med professionshøjskolerne.

Kampagnen havde farverige bannere og videoer med studerende, der fortalte om værdien af at læse til sygeplejerske, lærer eller pædagog.

- Det kan jo virke en lille smule paradoksalt. Med kampagnen anerkendte man, at der er brug for en stor indsats for at synliggøre den her uddannelsesvej. Nu er det ligegyldigt og overflødigt, siger Camilla Wang.

Ministeriet betalte ikke penge til kampagnen.

Minister: Reklamer løser ikke problemet

Ane Halsboe-Jørgensen anerkender, at det er nødvendigt at reklamere, men kun fordi alle andre reklamerer.

Det er derfor, at alle videregående udannelser nu skal sløjfe markedsføringsbudgettet.

- Vi skal i fællesskab træde et skridt tilbage fra det. Det kan den enkelte uddannelsesinstitution ikke gøre. Hvis naboinstitutionen reklamerer, bliver man også selv nødt til det, siger Ane Halsboe-Jørgensen, som dog ikke vil bekræfte, om der er et decideret forbud mod at reklamere på vej.

Men derfor er der stadig brug for at få flere unge til at søge ind i på professionshøjskolerne i stedet for universiteterne.

Markedsføring er bare ikke måden at gøre det på, siger ministeren.

- Vi skal gøre en kæmpe fælles indsats for fortsat at fortælle, hvor vigtige de her faggrupper er. Men det er meget mere end bare reklamer, der skal til, siger hun.

I stedet handler det blandt andet om at skabe mere respekt om fagene.

- Jeg tror, at i det øjeblik den faglighed får en større respekt, som den fortjener, men også at uddannelserne får et løft, så vil det også være mere attraktivt for vores unge at søge den her vej, siger Ane Halsboe-Jørgensen.

Sygeplejerske- og pædagogudannelserne er fortsat nogle af de største uddannelser herhjemme, men det er stadig ikke nok.

De fleste uddannelse oplevede en stigning i antallet af ansøgere i 2020 på grund af coronaepidemien, og tallene afviger fra den falende tendens.

I stedet for reklamer skal den centrale studievejledning StudievalgDanmark hjælpe de studerende med både at søge uddannelser i hele landet, men også i højere grad at få øjnene op for de såkaldte velfærdsuddannelser.

Det har StudievalgDanmark fået tilført ekstre 20 millioner kroner til over de næste to år.

Spareforsalget på reklamekronerne er en del af de første forhandlinger om ny politireform, som lige nu foregår i Justitsministeriet.

Facebook
Twitter