Fra nytår er det slut med kig til smøgpakker ved kassen i Rema 1000. De bliver nemlig gemt væk, og vil man som kunde købe 20 Kings eller Prince, skal man selv bede om dem oppe ved kassemedarbejderen - vel at mærke uden at kunne udse sig pakken bag disken.
Hvordan cigaretterne helt præcist skal gemmes af vejen, vides ikke endnu, siger Anders Jensen, der er indkøbs- og marketingdirektør i Rema 1000.
- De skal være helt skjult, og man skal som kunde slet ikke kunne se, at man kan købe tobak, siger han.
- Det vigtigste er, at når vi kommer ind i det nye år, så skal man ikke kunne se noget tobak i butikkerne.
40 unge begynder at ryge hver dag
Det nye initiativ er ment som et benspænd, så unge ikke begynder at interessere sig for at ryge ud fra devisen "ude af øje, ude af sind." En analyse fra Statens Institut for Folkesundhed på Syddansk Universitet har nemlig tidligere vist, at 40 unge begynder at ryge hver dag.
- Som dagligvareforretning er vi nødt til at tage ansvar. Hver dag har vi mulighed for at påvirke mange kunders forbrug. Og når tobakken ikke kan ses, så håber vi, at vi kan lade være med at friste de unge til at begynde at ryge, siger Anders Jensen.
- Vi kommer til at sælge færre cigaretter, men på den lange bane håber vi da, at vores kunder kommer til at leve længere og kan være kunder længere hos os, fordi folkesundheden bliver bedre.
Hos Kræftens Bekæmpelse er man ikke overraskende glad for planerne hos Rema 1000 - og organisationen og dagligvarekæden har da også arbejdet sammen om at få smøgpakkerne gemt væk.
Håber på at andre følger med
- Det er fantastisk, for vi har i mange år sloges for, at cigaretter skal væk. Vi vil gerne sikre, at 40 børn og unge ikke begynder at ryge hver dag, siger Jesper Fisker, der direktør i Kræftens Bekæmpelse.
- Men hvilken forskel gør det i det store billede, når vi taler om, at 314 butikker gemmer cigaretterne af vejen? Og at man bare kan gå ind i en anden forretning og købe sine smøger der?
- Det gør en kæmpe forskel. Nu er der nogen, der tager det første skridt, og forhåbentlig er der nogen, der bliver inspireret. Hvis man kan få de første til at gøre det, så er der en god chance for, at andre følger med, siger Jesper Fisker.
Ifølge Kræftens Bekæmpelse har man i Norge blandt andet sat prisen på tobak op og indført røgfri skoletid. Det har tilsammen betydet, at meget få norske unge begynder at ryge.
- Kombinationen af de her forskellige ting virker – det ved vi, siger direktøren.
Coop, der står bag Kvickly, Fakta og Brugsen har tidligere givet udtryk for, at det kan være en idé at gemme tobak væk under disken – men kæden ønsker ikke at gå enegang, da kunderne bare vil gå et andet sted hen og købe deres cigaretter, hvis ikke smøgerne er at finde på hylderne hos Coop.
Coop har ikke ønsket kommentere tiltaget i Rema 1000.
Cigaretterne skal skjules i alle Rema 1000-kædens 314 butikker fra årsskiftet.
Magasin har helt fjernet cigaretterne i Magasin i Lyngby og på Kongens Nytorv i København.