Rigmor Zobel kræver 70.000 kroner i erstatning af Se og Hør

Ugebladet bliver mødt med et krav om godtgørelse til Rigmor Zobel og hendes to børn.

Rigmor Zobel kræver godtgørelse af Se og Hør. Fotografiet er et arkivfoto fra 2013. (Foto: martin sylvest andersen © Scanpix)

Advokat og kendis Rigmor Zobel kræver 70.000 kroner i godtgørelse af Se og Hør for en række artikler, som ugebladet har skrevet om hende og hendes to børn.

Det oplyser Brian Werner Larsen, Rigmor Zobels advokat, ved et retsmøde i Retten på Frederiksberg tirsdag.

Han henviser til en tidligere sag, hvor iværksætter og tidligere radio- og tv-vært Andrea Elisabeth Rudolph fik 75.000 kroner i godtgørelse, efter bladet bragte topløse billeder af hende.

- Retspraksis er, at godtgørelsesbeløb for tort stiger. Med henvendelse til den dom bør man her finde en udmåling i nogenlunde samme karakter, siger Brian Werner Larsen.

Skeler til Pressenævnet

I retten tirsdag er Rigmor Zobel ikke selv til stede, men hendes advokat kritiserer Se og Hør for flere artikler.

Artiklerne blev bragt i oktober 2014 i forbindelse med en mindre færdselssag, hvor Rigmor Zobel blev frifundet. Advokatens kritik læner sig i høj grad op af en afgørelse fra Pressenævnet fra januar 2015.

I afgørelsen kritiserede nævnet Se og Hør for, at bladet omtalte de to børn uden forældrenes tilladelse. Desuden kunne en formulering give læserne det indtryk, at Rigmor Zobel havde være fængslet, hvilket ikke var tilfældet.

Chefredaktøren på Se og Hør, Niels Pinborg, mener dog ikke, at ugebladet skal betale godtgørelse.

- Vi vil gerne afspejle, at dem øverst i samfundet også bare er almindelige mennesker med almindelige problemer, siger han i retten.

Anders Lund Madsen fik godtgørelse

Flere kendte har tidligere sagsøgt ugebladet. For tre år siden fik Anders Lund Madsen eksempelvis tilkendt en godtgørelse på 100.000 kroner.

Desuden har Se og Hør været i vælten i den netop afsluttede, offentlige straffesag på grund af overvågning af fortrolige kreditoplysninger om kendte personer. Nogle af de artikler, der blev fremhævet i retten, omhandlede Rigmor Zobel.

To tidligere chefredaktører og flere medarbejdere blev dømt i sagen af Retten i Glostrup.

Rigmor Zobels sag fortsætter, når Niels Pinborgs advokat skal afgive de sidste bemærkninger.

/ritzau/

Facebook
Twitter