Flere politikredse forsøgte tilsyneladende forgæves at gøre Rigspolitiet opmærksom på, at der var noget galt med de teledata, der blev brugt i efterforskninger - længe før sagen brød frem.
Det viser Rigspolitiet og Rigsadvokatens redegørelse, som justitsminister Nick Hækkerup (S) fredag præsenterede ved et pressemøde.
Ifølge redegørelsen modtog Rigspolitiets Telecenter løbende advarsler, uden det fik alarmklokkerne til at ringe.
- Telecentret modtog således eksempelvis i både februar, maj, august og september 2018 henvendelser fra rekvirenter, der konstaterede manglende historiske teleoplysninger i konverterede datasæt, hvilket blev håndteret i de konkrete tilfælde, men uden at det gav anledning til en mere systematisk gennemgang af data, konstaterer redegørelsen.
Blandt andet fortalte Østjyllands Politi allerede i februar 2018, at der var såkaldte konverteringsfejl i teledata. En fejl, som Østjyllands Politi sendte videre til Rigspolitiets Telecenter, der tilsyneladende ikke reagerede.
Redegørelsen konstaterer også, at Østjyllands Politi fandt 30 forskellige fejltyper i teledata, som alle blev sendt videre.
Minister: Utilfredsstillende håndtering
- Det står klart, at Rigspolitiets håndtering af sagen har været særdeles utilfredsstillende, sagde justitsminister Nick Hækkerup (S).
Han mener, at der har været et 'utilstrækkeligt ledelsesmæssigt fokus' i Telecentret, der er en del af Rigspolitiet. Trods den løftede pegefinger mod Rigspolitiet afviste han, at skandalen i første omgang vil betyde fyringer.
- Det er normalt, at der i den slags sager skal bringes et sonoffer, hvor en af de involverede skal tvinges til skafottet. Det kommer ikke til at ske, jeg vil ikke fyre nogen, sagde Nick Hækkerup.
Redegørelse: Fejl skyldes opdatering fra 2013
Regegørelsen kommer også nærmere ind på, hvad der kan være selve årsagen til skandalen. Her rettes opmærksomheden mod en såkaldt 'timer' i systemet.
- Timerfunktionen har gjort, at data i nogle tilfælde blev afsendt, selvom den samlede konvertering endnu ikke var færdiggjort, således at der blev leveret ukomplette konverterede datasæt, konstaterer redegørelsen.
Desuden afslører redegørelsen, at der også var problemer med en opdatering af it-systemet, der blev foretaget i 2013.
- En opdatering af it-systemet, der ændrede den måde, konverterede teledata blev indlæst i systemet, har medført, dels at indlæsningen blev langsommere, dels at it-systemet sprang sektioner af filer over.
Alt i alt, konkluderer redegørelsen, er timer-funktionen i kombination med opdateringen, meget central.
- Den langsommere dataindlæsning – i kombination med timeren – vurderes at have medført, at it-systemet i øget grad har leveret filer med konverterede data til rekvirenterne, inden al data er kommet med i filerne.
Vil du forstå hele teleskandalen? Så se med her:
Opdateret med afsnit om mulige fejlkilder.