Roadpricing længere væk efter rokade

Med statsminister Lars Løkke Rasmussens udskiftninger på ministerholdet bliver der længere til de direkte vejskatter i form af roadpricing.

Med statsminister Lars Løkke Rasmussens udskiftninger på ministerholdet bliver der længere til de direkte vejskatter i form af roadpricing.

Med statsminister Lars Løkke Rasmussens udskiftninger på ministerholdet bliver der længere til de direkte vejskatter i form af roadpricing.

Dermed bliver der også længere til, at bilpendlere får økonomisk tilskyndelse til at forlade overfyldte motorveje og tage toget i stedet. Det vurderer flere trafikforskere.

Op ad bakke

Den afgående transportminister, Lars Barfoed (K), var regeringens varmeste fortaler for kørselsafgifter, roadpricing, som erstatning for en del af den høje, danske registreringsafgift på nye biler.

Med hans afgang bliver det op ad bakke for idéen, forudser trafikforsker Harry Lahrmann, Aalborg Universitet ifølge ing.dk.

- Lars Barfoed havde købt ideen. Han havde forstået, at roadpricing kan være en stor fordel for transportsektoren, fordi den kan regulere trængslen, fremhæver trafikforsker Harry Lahrmann, Aalborg Universitet.

Taget afgift til sig

Og han bakkes op af en anden trafikforsker, Per Homann Jespersen, RUC.

- Lars Barfoed havde mere eller mindre taget roadpricing til sit hjerte. Han har sagt, at det er nødvendigt at indføre, og han tog også en lille konflikt med skatteminister Kristian Jensen om det, pointerer han.