Rødt blink fungerede før dødsulykke på Djursland

Bilist standsede ikke for blink ved letbaneoverkørsel i en dødsulykke i fjor, fastslår Havarikommissionen.

En far på 34 og hans søn på syv omkom i ulykken. (Foto: Per Øxenholt © Per Øxenholt)

Opdateret med udtalelser fra havariundersøger Bo Haaning og Aarhus Letbane.

Advarselsblinket fungerede, som det skulle ved jernbaneoverskæring på

Djursland
, hvor en bil med en norsk familie sidste sommer blev påkørt af et letbanetog.

Det fastslår

Havarikommissionen
i sin endelige undersøgelsesrapport, som torsdag er blevet
offentliggjort
.

En far på 34 år og hans søn på syv år omkom i ulykken, mens drengens mor og søster på henholdsvis 32 og 6 år overlevede.

Overskæringen var under ombygning, da ulykken skete om formiddagen den 6. juli 2019.

Overskæringen skulle udstyres med bomme, fordi togets hastighed på strækningen skulle øges fra 75 kilometer i timen til 100.

Lys blinkede i 27 sekunder

Havarikommissionen
fastslår i rapporten, at der ved gennemgang af overkørselsanlægget ikke er fundet forhold af betydning for den grundlæggende sikkerhedsmæssige funktion af anlægget.

- Anlægget var godkendt til den brug og den trafik, det havde på tidspunktet, og vi har ikke kunnet konstatere fejl på dets grundlæggende funktion, siger havariundersøger Bo Haaning til

DR
Østjylland.

Det røde lys blinkede i 27 sekunder, før toget passerede og ramte den norske families bil. Årsagen til ulykken var, at føreren af bilen ikke standsede, lyder konklusionen.

Selv om det ikke har haft betydning for ulykken, har

Havarikommissionen
i forbindelse med undersøgelsen fundet anledning til at kritisere en række forhold ved overskæringen.

- Der var opsat omkørselsskilte, selve overkørslen og vejbanen var under fysisk ombygning, og der stod, at vejen var spærret. Det kan have været medvirkende til at distrahere

bilister
, siger Bo Haaning.

Derudover gjorde manglende beskæring af grene det svært at se det ene advarselssignal.

Det

begrænsede
udsyn
gjorde sig dog ikke gældende i den retning, som den norske familie kom fra.

Bo Haaning minder om, at Havarikommissionens opgave ikke er at placere skyld men at vurdere sikkerheden.

- Det er alene en sikkerhedsmæssig undersøgelse; vi placerer ikke skylds- og erstatningsansvar. Det er i givet fald politiets opgave, siger han.

I en

pressemeddelelse
udtrykker Aarhus Letbane tilfredshed med Havarikomissionens konklusion.

- Det var en forfærdelig og tragisk ulykke, men Aarhus Letbane er sagens alvor taget i betragtning trods alt tilfredse med, at

Havarikommissionen
vurderer, at overkørselsanlægget har virket, lyder det.

Facebook
Twitter