Ryanair-aflysninger skabte kaos i London: Danskere bookede privatfly for at komme hjem

Julie Gøth-Johansen og hendes familie var blandt dem, der søndag tog et privatfly fra London til Karup, fordi deres Ryanair-rejse gik i vasken.

Julie Gøth-Johansen (længst til venstre) og hendes familie havde en temmelig kaotisk hjemtur fra deres sommerferie. (Foto: PRIVATFOTO)

Det, der skulle have været afslutningen på en dejlig familieferie for Julie Gøth-Johansen, endte i weekenden i kaos.

Sammen med sine forældre og sin lillesøster havde hun tilbragt sommerferien i Paris, hvorefter de var taget til Tenerife. Fredag skulle familien rejse fra Tenerife med en mellemlanding i Stansted lufthavn i London, inden de skulle ankomme hjemme i København.

Men i Stansted lufthavn går det galt.

Familien skal flyve med Ryanair fra Stansted til København fredag aften, men får at vide at flyet var et par timer forsinket.

Da de omsider sidder i flyet senere, siger piloten, at de er yderligere forsinket på grund af tordenvejr. Umiddelbart efter lyder beskeden, at flyet er helt aflyst.

En medarbejder fra Ryanair fortæller i flykabinen, at hun vil hjælpe de rejsende med mad, overnatning og en ny flyafgang, så de kan komme hjem. Men hun er ingen steder at se, da Julie Gøth-Johansen og familien forlader flyet og herefter selve lufthavnen for at stå i kø til en Ryanair-informationsskranke i håb om at finde ud af, hvad de nu skal stille op.

- De har en servicedesk, hvor der sidder én mand. Og der står i hvert fald de første 1.000 mennesker i kø, siger Julie og fortsætter:

- Der går en time eller to, før de laver højtalerkald om, at alle, der står i kø på grund af Ryanair-aflysningen, skal tage hjem og selv lave en ombooking. Det er den eneste information, der kommer om fredagen.

Lidt efter midnat fredag beslutter Julie og hendes familie at droppe køen og tager i stedet til et hotel nær lufthavnen for at overnatte.

Uvidende Ryanair-medarbejdere

Tidligt lørdag morgen er de tilbage i lufthavnskøen, som er ligeså stor som dagen før og løbende vokser, fordi der fortsat bliver aflyst Ryanair-fly. Da de står der, lykkes det Julie at få fat i en medarbejder fra Ryanair, som går rundt med en bunke papirer.

- Jeg spørger, hvad der sker, og hvad de skal gøre. Han kan ikke svare på noget som helst, og det er tydeligt, at han ikke har nogen anelse om, hvad der foregår.

Køen til Ryanair-skranken lørdag i Stansted lufthavn. (Foto: Julie Gøth-Johansen)

På papirerne fremgår passagerernes rettigheder og links til, hvor de kan søge om refundering. Ryanair-medarbejderen fortæller, at det er de samme papirer, som bliver udleveret i informationsskranken. Det får Julie senere bekræftet af danskere, som er ”nået i mål” i informationsskranken.

- Jeg spørger ham, hvordan vi skal komme hjem, men han trækker på skuldrene og siger, at det ved han ikke.

Imens hører Julie fra andre danskere, at de er kommet i kø til Ryanair-afgange fra Stansted mod Danmark – men først om onsdagen.

Booker selv fly hjem

Julies mor taler lørdag formiddag med andre danskere i lufthavnen, der er ramt af aflysningerne og er begyndt at tænke i alternative løsninger.

Køen til Ryanair-skranken lørdag i Stansted lufthavn. (Foto: Julie Gøth-Johansen)

En af de alternative ideer stammer fra en af de andre berørte Ryanair-kunder, Christian Anneberg. Den består i selv at booke et fly, der kan flyve danskerne fra Stansted til Danmark. Han har derfor taget kontakt til det danske flyselskab DAT, som kan fragte 38 mennesker til Midtjyllands Lufthavn i Karup for 5.000 kroner per mand.

- Det var den bedste og et eller andet sted også den eneste løsning. Ellers skulle vi til at finde hoteller for de næste par dage eller tage tog- eller flyrejser, som kostede det samme og ville tage et par dage, siger Julie.

- Vi kunne ikke få kontakt til Ryanair. Der var ingen hjælp at hente og ingen, der gav information om, hvad vi alternativt kunne gøre.

Ifølge Julie får familien ingen sms’er eller mails fra Ryanair i forhold til, hvad de skal stille op i situationen.

Derfor tager familien søndag formiddag DAT-flyet fra Stansted til Midtjyllands Lufthavn. Flyet skal efterfølgende til København, så Julie og familien bliver ombord og kommer helt hjem for 500 kroner ekstra per mand.

DAT-flyet, som søndag formiddag fløj knap 40 danskere hjem, efter en af de berørte Ryanair-kunder, Christian Anneberg, selv kontaktede DAT for at booke flyet. (Foto: Julie Gøth-Johansen)

Familien forsøger nu at finde ud af, om de kan få Ryanair til at dække udgifter for mad, transport, hotel. Men Julie frygter, at det ikke vil lykkes. Dog er hun sikker på én ting:

Kunne du finde på at booke en rejse med Ryanair igen?

- Aldrig nogensinde!

Ryanair: Passagerer fik info på mail eller sms

I et skriftligt svar til DR Nyheder oplyser Ryanair, at tordenvejr var skyld i aflysningerne fredag i Stansted lufthavn. Det – og personalemangel - havde fortsat konsekvenser for afgange lørdag og søndag, der ligeledes blev aflyst.

”Alle berørte kunder modtog en sms og e-mail med et link for at modtage en automatisk refusion eller mulighed for at flytte sig til den næste tilgængelige flyafgang. Taget i betragtning af at det er højsæson, er der begrænset ledige pladser på mange flyvninger og ruter,” lyder uddybningen fra Ryanair.

Men ifølge Julie Gøth-Johansen fik hun og familien hverken på mail eller sms denne information.

Ryanair oplyser derudover, at kunderne altid skal kontakte flyselskabet, inden de selv arrangerer alternativ transport for at få disse udgifter refunderet.

- Men hvordan skulle vi få dem til det? Det har været fuldstændig umuligt at få snakket med dem, siger Julie Gøth-Johansen.

De kaotiske tilstande i Stansted lufthavn i løbet af weekenden havde ifølge Ryanair ikke noget at gøre med den varslede strejke, som ramte flyselskabet onsdag og torsdag i sidste uge.

Facebook
Twitter