Ryanairs nederlag i Danmark vækker jubel i fagforbund verden over

Fra lande som Belgien, Norge, Frankrig – og selv Nigeria og Swaziland - strømmer det ind med støtteerklæringer til den danske fagbevægelse efter sejren over Ryanair i Arbejdsretten.

(Foto: Claus Fisker © Scanpix)

Den danske fagbevægelses sejr over luftfartsselskabet Ryanair ved Arbejdsretten har ikke kun givet genlyd i Europa, men over det meste af verden.

Således strømmer støtteerklæringerne og lykønskningerne ind til Flyvebranchens Personaleunion (FPU) under LO fra søsterorganisationer verden over – selv fra verdensdele, hvor Ryanair slet ikke opererer.

- Det er ret overvældende og overrasker mig faktisk, at den her sag har givet så stor genlyd. Men det fortæller jo noget om, at den attitude, Ryanair har over for sine medarbejdere og fagforeningerne, virkelig bliver opfattet som noget grænseoverskridende mange steder i verden, siger Thilde Waast, formand for FPU, der har brugt flere dage på at besvare de mange henvendelser.

Støttebrevene kommer fra fagforeninger i lande som Belgien, Frankrig og Norge, hvor Ryanair står stærkt. Men også fra lande som Mongoliet, Swaziland og Nigeria, hvor det europæiske lavprisselskab næppe har planer om at etablere sig foreløbigt, er der støtte- og sympatierklæringer.

Swaziland hilser 'kammerat formand'

Den nationale koordinator for Transportarbejderforbundet i Swaziland, Sticks Nkambule, sender således sine ”ydmyge hilsner til kammerat formand Thilde Waast” og tilbyder sin ”assistance om nødvendigt”, fremgår det af støttebrevet, mens Sømændenes fagforbund på Filippinerne erklærer, at de ”er ét med de danske fagforbunds lederes kamp for at forsvare rettighederne for alle arbejdere under fagbevægelsen”.

Dennis George, der er generalsekretær for Fedusa, Sydafrikas svar på LO, giver i sit brev den fulde støtte til sine danske kolleger og understreger, at ”det er fagbevægelsernes rolle globalt at bekæmpe kapitalismens ånd, hvor profitboostende ambitioner er prioriteret over arbejdernes rettigheder, arbejdsvilkår og lønninger”.

- Jeg fornemmer, at det har givet blot på tanden hos fagforeninger i de europæiske lande, hvor Ryanair agerer. Især er man mange steder inspireret af, hvilken effekt det har, at vi i Danmark kan lave sympatiaktioner med hinanden for at lægge pres på arbejdsgiverne. Det er en ret unik model i Danmark, men man undersøger lige nu mange steder, om man har lignende muligheder for at stå sammen i kampen for bedre vilkår, siger Thilde Waast.

Blandt andet er nysgerrigheden stor i Berlin, hvor Ryanair er i færd med at åbne sin sjette tyske base. Her har man fulgt den danske sag nøje i ledelsen for fagforbundene for landets transportarbejdere.

Forsker: Dansk sejr kan næppe overføres

Men ifølge en arbejdsmarkedsforsker skal de næppe i udlandet sætte næsen for højt op efter en hurtig gentagelse af den danske sejr.

- Det danske eksempel har fået en optimisme til at blomstre i den europæiske fagbevægelse. De bliver bare nødt til nøje at overveje, hvordan de kan bruge de danske erfaringer med nogle andre institutionelle betingelser, nogle andre aktører og nogle andre traditioner, siger professor og arbejdsmarkedsekspert ved Aalborg Universitet, Henning Jørgensen.

- Man kan ikke bare lige overføre de danske erfaringer til alle andre lande, for andre lande har andre institutionelle forudsætninger. Derfor skal de i den internationale fagbevægelse til at tænke igennem, hvordan man koordinerer en faglig indsats ved hjælp af overenskomster eller ved at gå den politiske vej og få politikerne til at definere nye spilleregler for Ryanair, siger Henning Jørgensen.

Ryanair afviser pure i en mail over for DR Nyheder, at selskabet er blevet mødt med fornyede krav om overenskomster eller nogen former for faglige aktioner i andre europæiske lande siden selskabet tabte retssagen i Danmark 1. juli.

Ved dommen slog Arbejdsrettens tre højesteretsdommere fast, at en konflikt mod Ryanair var fuldt lovlig efter de danske regler, så længe Ryanair har baser på dansk jord.

Ryanair valgte siden at lukke sine to baser på dansk grund – I København og Billund – og i stedet flyve fly og mandskab ind fra baser i andre lande. Nederlaget har ikke påvirket salget i Danmark, understreger Ronan O’Keefe fra Ryanairs presseafdeling:

- Salget er fortsat stærkt i Danmark såvel som på resten af vores rutenet, og i denne uge kunne vi rapportere om en vækst i vores trafik alene i første kvartal på 16 procent. Ryanair ser frem til fortsat at skabe øget trafik, turisme og arbejdspladser i Danmark.