Rygende priskrig cigaretter: Tobaksgigant dumper prisen

To sundhedsordførere mener, der skal indføres mindstepriser på tobak for at komme de billige smøger til livs.

Det var ikke meningen, at cigaretterne stadig skulle koste omkring 40 kroner i de danske kiosker efter afgiftsstigningen den 1. april 2020. Men en benhård priskrig på tobaksmarkedet gør, at en producent i dag sælger cigaretter med tab. (Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix) (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

Selvom cigaretter skulle være dyrere i år, kan man stadig købe dem til indkøbspris.

Phillip Morris, der er en af verdens største tobaksproducenter, sænker nemlig prisen på deres cigaretter trods politikernes ønske om, at cigaretter skal være dyrere.

En pakke Marlboro skulle efter den nye afgiftsstigning koste 55,5 kroner, men nu har Phillip Morris valgt i en periode at sælge dem for 41 kroner. Det svarer til prisen inden afgiftsstigningen den 1. april 2020.

I den billigste ende finder vi cigaretmærket Skjold, som Phillip Morris nu sender på hylderne til 38,5 kroner. De skulle have kostet 53 kroner.

DR Nyheder har kontaktet Phillip Morris for en kommentar, men kommunikationschef Christopher Arzrouni fortæller, at han ikke kan udtale sig af konkurrencehensyn.

Men Jens Juul Nielsen, der er informationsdirektør i Coop Danmark, som køber cigaretter fra Phillip Morris til deres butikker, bekræfter den nye, lave pris.

- Jeg kan bekræfte, at det er de priser, vi for tiden sælger de pågældende cigaretter til. Udsalgsprisen i butikkerne styres af leverandørerne, siger Jens Juul Nielsen.

Der er med andre ord tændt op i priskrigen på tobaksmarkedet. Og det betyder, at rygerne vil se lavere priser på smøger i landets kiosker og supermarkeder.

Prispolitik kan koste liv

Dansk Handelsblad skriver, at Philip Morris sætter prisen på cigaretter ned ved at skære i sin egen fortjeneste. Bladet skriver derudover, at cigaretterne er sendt ud med den nye afgift, men til gammel pris. Producenten betaler altså selv afgiftsforhøjelsen.

Afgift og moms på en pakke Marlboro er efter prisstigningen lidt over 43 kroner. Når Phillip Morris sælger en pakke til 41 kroner, taber de altså penge på hver eneste pakke, der ryger over disken.

Læg dertil produktionsomkostninger, levering, administration og fortjeneste til forhandlerne, og du har noget, der ligner en meget dårlig forretning.

I går kunne DR Nyheder fortælle, at tobaksgiganten Japan Tobacco International ifølge flere eksperter ulovligt sender billige cigaretter til gammel afgift på markedet, fem måneder efter de skulle have været solgt til den nye afgift, der er 42 procent højere.

Der er dog ikke noget ulovligt i at sælge cigaretter, der er så billige, at producenten taber penge på dem, siger Jurre Thiel, der er adjunkt ved Copenhagen Business School og ekspert i prisstrategier.

- Hvis de betaler korrekt afgift, ser det lovligt ud. Men det fortæller historien om et marked, hvor konkurrencen er helt skævvredet. Ingen tobaksproducent ved deres fulde fem ville sælge produkter, de taber penge på, forklarer han.

Så hvorfor gør de det? Jurre Thiel peger på, at Phillip Morris højst sandsynligt har indledt priskrigen for at bevare deres markedsandele og deres placering på hylderne i danske kiosker.

Kræftens Bekæmpelse er udelukkende bekymret over, at priskrigen vil betyde flere billige cigaretter på markedet.

- Philip Morris’ metoder betyder, at vi ikke kommer til at opleve det fald i andelen af unge rygere, som vi har set frem til. Hver anden ryger dør af tobakken. Jeg frygter derfor, at Philip Morris’ prispolitik vil koste liv, siger Jesper Fisker, der er direktør i Kræftens Bekæmpelse, i en pressemeddelelse.

Prisstigninger virker

Hos Kræftens Bekæmpelse mener de, at priskrigen er et godt eksempel på, hvorfor prisstigninger - hvis de rent faktisk også fandt vej til forbrugerne - virker.

- Endnu engang får vi bekræftet, at prisstigninger er et effektivt redskab til at få færre til at ryge. Ellers ville Philip Morris jo ikke gå til yderligheder for at fastholde salget af deres usunde produkter, siger Jesper Fisker i pressemeddelelsen.

Christiansborg er flere politikere utilfredse med, at den planlagte prisstigning ikke finder sin vej til forbrugerne. To sundhedsordførere har derfor fundet et nyt værktøj frem i kampen mod de billige smøger.

- Den situation, vi er i lige nu, er slet ikke holdbar. Hvis prisen ikke kommer op på det niveau, vi har besluttet som politikere, så må vi overveje mindstepriser på cigaretter, siger Per Larsen, der er sundhedsordfører for Konservative.

Den idé bakker Stinus Lindgreen, der er sundhedsordfører for Radikale Venstre, op om. Han kalder priskrigen moralsk meget anløben.

- Jeg vil opfordre alle tobaksproducenter til at følge intentionen i loven. Hvis det ikke sker, synes jeg, mindstepriser på cigaretter er en god idé, siger Stinus Lindgreen.

Facebook
Twitter