Samkørsel med fremmede hitter især i Aarhus

Samkørselsmarkedet vokser herhjemme, men der er lang vej til, at det kan fornemmes i trafikken, siger ekspert.

De digitale platforme har gjort det nemmere at få et lift i Danmark. Særligt turene til og fra Aarhus er populære. (Foto: Linda Kastrup © Scanpix)

Når danskerne bestiller et lift på mobilen, foregår det ofte til eller fra Aarhus.

Det viser nye tal fra samkørselstjenesten GoMore.

Her oplyser man, at der i løbet af 2018 i gennemsnit er blevet bestilt 18.683 sæder hver måned på ture til eller fra Danmarks næststørste by.

Det er næsten dobbelt så mange som det tilsvarende tal for København på 9.422 bookinger, mens Aalborg følger efter med et gennemsnit på 8.895 bookede sæder om måneden.

Samkørselsmarkedet vokser herhjemme, men der er lang vej igen i forhold til potentialet, vurderer ekspert.

Gør ikke trængsel mærkbart mindre

Samkørsel har foregået herhjemme i flere årtier, påpeger trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet.

Særligt når benzinpriserne har været høje, og økonomien gået ned ad bakke, har danskerne været gode til at spørge, om kollegaen vil køre med på arbejde.

Men med udbredelsen af internettet og smartphones er det blevet til et nyt fænomen, der vokser sig større og større: At vi kører med personer, vi ikke kender.

- Der er ingen tvivl om, at der kommer flere og flere, der bruger tjenesterne, siger Harry Lahrmann.

Siden 2012 har GoMore vokset fra omkring 50.000 til over 800.000 registrerede medlemmer, oplyser tjenesten.

Man skal dog ikke forvente, at den stigende popularitet gør myldretidskøen betydeligt kortere, siger trafikforskeren.

- Det varer lang tid, inden samkørsel for alvor går ind og rykker noget i forhold til for eksempel trængsel på indfaldsvejene om morgenen, siger Harry Lahrmann.

- Trafikken vokser med 1,5-2 procent om året. I det perspektiv er det en dråbe i havet, siger han.

Det tyder heller ikke på, at brugerne hos GoMore bruger app'en til de små hverdags gøremål.

Den gennemsnitlige køretur er på 180 kilometer, lyder det fra selskabet, der oplyser, at GoMore-biler herhjemme dagligt kører, hvad der svarer til fem gange rundt om jorden.

Svært at ændre kørevaner

Selv om den voksende samkørsel ikke for alvor kan ses i myldretidstrafikken, hvor der gennemsnitligt kun er flere end en person i hver 11. bil, så er potentialet for samkørsel stort, vurderer trafikforskeren.

I USA benytter man sig blandt andet af særlige vejbaner på motorvejene, hvor man kun må køre, hvis man sidder flere i bilen.

Sådanne gulerodsordninger giver kun mening på motorveje med mindst tre spor i hver retning, forklarer Harry Lahrmann.

Hvis samkørsel for alvor skulle nå sit store potentiale, ville det kræve pisk, vurderer han.

- Det er nødvendigt, at man reducerer efterspørgslen efter at køre alene i sin bil. Det gør man mest effektivt ved at sætte prisen op, siger han.

Sådanne tiltag gennemføres nemmest steder, hvor der er vejafgift, forklarer Harry Lahrmann.

Facebook
Twitter