Samlet branche: ID-app skal stoppe salg af tobak og alkohol til unge

14 producenter og forhandlere af tobak, alkohol og spil erkender problem og stiller sig bag ID-app til unge.

Ny app skal gøre det lettere for unge at dokumentere deres alder og stoppe ulovligt salg af alkohol, tobak og spil. (Foto: DR Nyheder)

Det skal være slut med salg af alkohol og tobak til mindreårige.

Derfor stiller dagligvarekæder som blandt andet Coop og Rema 1000 og restauranternes organisation Horesta sig nu bag ID-appen, Smart ID.

Appen knyttes op på brugerens Nemid og kan bruges som gyldigt billedlegitimation ved køb af cigaretter, øl eller en oddset-kupon.

Målet er, at den kan være med til at løse problemet med ulovligt salg til mindreårige.

Det siger Susanne Mørch Koch, administrerende direktør i Danske Spil, der står bag Smart ID.

- Jeg håber, det bliver mere forventeligt, at bliver spurgt om sin alder i butikkerne, og at vi bliver enige om, at børn ikke skal købe voksenprodukter, siger hun.

Hos De Samvirkende Købmænd, der repræsenterer en lang række butikker, kiosker og tankstationer, er man glad for at gå med i samarbejdet omkring Smart ID.

For mange butikker oplever, at kunder reagerer negativt, hvis de bliver spurgt til deres alder.

Derfor håber Claus Bøgelund, vicedirektør i De Samvirkende Købmænd, at appen og en medfølgende kampagne kan ændre på den kultur.

- Hvis en kassemedarbejder en række gange er blevet skældt ud for at passe sit arbejde med at spørge om legitimation, så kan det være, at man ikke altid får spurgt efterfølgende. Det skal vi have gjort noget ved, siger han.

I Kræftens Bekæmpelse er projektchef for tobaksforebyggelse, Niels Them Kjær, glad for, at der kommer fokus på problemet.

Men det er vigtigt, at app-lancering og reklamekampagner bliver fulgt op af egentlig handling fra butikkerne.

- Nu mangler vi bare, at butikkerne går i gang med at spørge de unge om deres alder, men det har de også lovet tidligere. Så vi skal også have myndighederne på banen, og jeg tror, der skal bøder på bordet over for butikkerne, siger han.

Facebook
Twitter